همشهری آنلاین: عقد آریایی یا پیمان زناشویی بر اساس سنت‌های کهن ایرانی به تازگی میان برخی زوج‌ها رواج یافته و البته موسسه‌هایی که اقدام به برپایی مراسم ازدواج آریایی می‌کردند با برخورد قانونی مواجه شده‌اند.

ازدواج

عقد آریایی، پدیده‌ای نوظهور در کشور است که رواج زیادی نیافته است. در این مراسم که داماد را "نوشاد" و عروس را "اوروس" می‌نامند، بر اساس متنی که منشاء آن مشخص و ثبت قطعی تاریخی ندارد، به عقد هم درمی‌آیند. آنان بعد از سوگند به پروردگار به مظاهر مختلف طبیعت و فصول سوگند یاد می‌کنند که برای همدیگر زندگی شایسته‌ای رقم بزنند و هر دو به نوبت متنی از پیش آماده شده در این خصوص را خطاب به یکدیگر قرائت می‌کنند.

تعدادی موسسه این مراسم را برگزار می‌کنند که در این خصوص علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در رابطه با رواج عقدآریایی در دفاتر ثبت ازدواج به برنا گفت: با توجه به غیرقانونی بودن برگزاری مراسم عقد آریایی در دفترخانه‌های رسمی ازدواج اخیرا شاهد تأسیس موسساتی در کنار دفترخانه‌های ازدواج بودیم که آن‌ها مراسم عقد آریایی را برگزار می‌کردند و بر این اساس شکایتی علیه این موسسات به دادسرای سعادت آباد ارسال شد.

مظفری بیان کرد: در حال حاضر پرونده ۲۱ نفر از افراد شاغل در این موسسات به اتهام جعل عنوان در دادسرای سعادت آباد در حال رسیدگی است. دادرسی درباره متصدیان و افراد شاغل در این اماکن در حال انجام است و حکم آنها هنوز صادر نشده است. به گفته وی، در سراسر ایران پنج دفترخانه به دلیل برگزاری مراسم عقد آریایی حکم تعلیق موقت گرفتند و پرونده آنها به دادسرای انتظامی سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق درباره پلمب موسسه‌هایی که اقدام به برگزاری مراسم عقد آریایی می‌کردند، گفت: در استان تهران ۱۰ موسسه، استان البرز ۱۴ موسسه و دیگر استان‌ها ۱۰ موسسه که اقدام به برگزاری عقد آریایی کرده بودند، پلمب شدند.

کد خبر 461233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    5 0
    اول در محضر بر اساس فقه اسلامی و زبان عربی عقد اسلامی می کنند و بعد جمله هائی به زبان فارسی مبنی بر دوست داشتن همدیگر و این که با هم و در کنار هم خواهند بود را بر زبان می آورند. اشکال و ایراد این موضوع کجاست ؟