همشهری آنلاین: واکنش آلرژی غذایی هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، به یک غذا یا یک ماده در غذا واکنش نشان می‌دهد.

آلرژي غذايي

علائم آلرژی غذایی ممکن است از خفیف تا شدید باشد. حتی یک غذا که علائم خفیفی را ایجاد می‌کند، ممکن است در زمانی دیگر، علائم شدیدتری داشته باشد.

در حالی که هر ماده غذایی می‌تواند منجر به واکنش شود  اما  حدود ۹۰ درصد آنها ناشی از این مواد است. تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، ماهی، خرگوش،   گندم و  سویا.

علایم می‌تواند شامل درگیری پوست، دستگاه گوارش، سیستم قلبی عروقی و دستگاه تنفسی  باشد و همچنین  استفراغ و یا درد معده، تنگی نفس، سرفه مکرر، شوک یا افت شدید فشار خون، اسپاسم مری و مشکل در بلع، تورم زبان، اختلال در صحبت کردن و یا نفس کشیدن، کهیر یا درگیری‌های پوست، علایم سرماخوردگی یا احساس ضعف را به همراه داشته باشد.

علائم مربوط به غذا در عرض دو ساعت و البته  اغلب در عرض چند دقیقه، پس از مصرف بروز می‌کند. در بعضی موارد بسیار نادر، واکنش ممکن است تا چهار تا شش ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. واکنش‌های با تأخیر بیشتر به طور معمول در کودکان دیده می‌شود که بیشتر به صورت اگزما است.

آلرژی غذایی ممکن است در هر سنی ایجاد شود ولی بیشتر در دوران کودکی ظاهر می‌شود و یکی از انواع شایع آلرژِی در نوزادان حساسیت به پروتئین شیر گاو است که به صورت دفع خون در مدفوع به علت التهاب روده‌ها بروز می‌کند.

کد خبر 461164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha