جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جهانیان به ویژه دونالد ترامپ کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش را ضربه‌ای می دانند که صرفا با عملیات ترور اسامه بن لادن رهبر القاعده در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما قابل مقاسه است. جالب اینجاست چنین رویدادهایی «تصادفا» پیش از انتخاباتی روی می‌دهد که روسای جمهور آمریکا برای دومین بار در صدد پیروزی در آن هستند.

البغدادی

هرگونه مقایسه بین سازمان القاعده و سازمان داعش نشان می‌دهد القاعده خطر کمتری داشت زیرا سازمانی دارای سلسله مراتب فرماندهی بود از این رو پیگیری اعضا و طرفدارانش آسان بود ولی داعش خود را با مهارت از طریق رسانه‌های ارتباط اجتماعی معرفی کرد و تفکراتش مانند ابر، به شرق و غرب جهان پرکشید و کسانی را جذب کرد که به طور انفرادی عمل می‌کنند.

با کشته شدن البغدادی این احتمال وجود دارد بر تعداد کسانی که به تفکراتش باور دارند افزوده شود حتی اگر داعش از نظر ساختاری و عملیاتی در منطقه‌ای که زادگاهش بود، نفس‌های آخر را می‌کشد.

به رغم ترور شدن خلیفه داعش، مشکل در ادامه حیات خاستگاهی فکری است که همه گروه‌های تندرو طرفدار اسلام سیاسی از طیف‌های مختلف از دل آن بیرون آمده‌اند.
این نگرانی وجود دارد که ترور البغدادی به شکل گیری هسته تروریستی جدیدی منجر شود که بتواند سازمانی وحشی‌تر و خطرناکتر از داعش را ایجاد کند. مسئله این است که ابتدا باید تروریست سازان از بین برده شوند سپس برای از بین بردن تروریست‌ها اقدام شود.

  • منبع: الشرق‌الاوسط. منتشره در پایگاه اطلاع‌رسانی عصر دیپلماسی. مترجم: اکبر زارع‌زاده
کد خبر 461092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha