پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، تراز آب دریای خزر در تابستان ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۸ سانتی‌متر کاهش یافت.

انتقال آب خزر

ایرنا نوشت: دکتر سید معصومه بنی‌هاشمی با بیان این مطلب افزود: میزان کاهش تراز آب دریای خزر در تابستان نسبت به بهار امسال نیز حدود ۶ درصد بیشتر بود و این روند نشان می‌دهد که روند کاهش تراز در تابستان سرعت بیشتری گرفت.

وی دلیل اصلی کاهش تراز آب دریای خزر را مدیریت آب رودخانه ولگا به عنوان تامین‌کننده ۸۰ درصد از آب ورودی دریای خزر، کاهش بارندگی در کشورهای قزاقستان، روسیه و آذربایجان اعلام کرد.

بنی‌هاشمی، کاهش بارندگی در حوزه‌های آبریز دریای خزر که مساحتش ۹ برابر بیشتر از سطح این دریاست و کاهش میزان بارش‌ها در سطح دریا را از دلایل دیگری برای پایین آمدن تراز آب این دریا در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد.

سرپرست مرکز ملی مطالعات  و تحقیقات دریای خزر در مورد تاثیر افزایش بارش باران استان‌های حاشیه سواحل خزر در سال زراعی جاری بر تراز آب دریا، گفت: حدود ۵ درصد آب ورودی به دریای خزر ناشی از آبریز رودخانه‌های استان‌های شمالی کشور است و این میزان دبی آب تاثیر چندانی در افزایش و یا کاهش تراز ندارد.

بنی‌هاشمی خاطرنشان کرد: کاهش تراز آب دریای خزر می‌تواند در برخی از مناطق سواحل دریای خزر به خصوص در استان گلستان باعث تغییر خط سواحل شود که تاکنون میزان این تغییر از سوی مرکز مطالعات دریای خزر به صورت میدانی محاسبه نشده است.

بر اساس داده‌های رسمی، سالانه حدود ۲۴۰ میلیارد مترمکعب آب از رودخانه ولگا به دریای خزر می‌ریزد. این مقدار ۸۰ تا ۸۵ درصد آب ورودی خزر را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 461076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha