همشهری آنلاین: کتاب هفدهم از مجموعه جک ریچر، نوشته لی چایلد توسط کتابسرای تندیس منتشر شد.

لی چایلد

تحت تعقیب، نام هفدهمین کتاب از مجموعه جک ریچر است. در خلاصه‌ای از این رمان آمده است: «وقتی جک ریچر به ‌قصد سفر به ویرجینیا با بینی شکسته کنار جاده ایستاده است، ماشینی جلو پایش توقف می‌کند که سرنشین‌هایش دو مرد و یک زن‌اند. آن‌ها در طول مسیر با ایست‌وبازرسی‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند و ریچر به‌ تدریج متوجه حرف‌های ضدونقیض و رفتار شک‌برانگیز همسفرهایش می‌شود. چند کیلومتر عقب‌تر، اف.بی.آی در حال تحقیقات درباره قتل مردی است که به گفته‌ی یک شاهد عینی همراه ۲ مرد دیگر وارد یک تلمبه‌خانه شده و اندکی بعد، فقط ۲ مرد از آن بیرون آمده‌اند.»

جیم گرانت، با نام مستعار لی چایلد، نویسنده بریتانیایی مجموعه جک ریچر، در ۴۰ سالگی و بعد از اخراج از تلویزیون، به نوشتن رمان‌های جنایی روی آورد. از این نظر سرنوشت جیم گرانت شبیه به سرنوشت ریموند چندلر، نویسنده امریکایی خالق کارآگاه فیلیپ مارلو است. چندلر نیز در دوران رکود اقتصادی امریکا پس از جنگ جهانی اول، بعد از آنکه شغلش را در شرکت نفت از دست داد، در سن ۴۴ سالگی شروع به نوشتن داستان‌های جنایی کرد. از داستان‌های چندلر، فیلم‌هایی هم در ژانر معمایی ساخته شده است و نقش کارآگاه فیلیپ مارلو را هم همفری بوگارت بازی کرده است. 

هر چند قهرمان داستان‌های لی‌چایلد، تفاوت‌های زیادی با کارآگاه کم حرف و آرمانگرای داستان‌های چندلر دارد، اما مثل او تلخ و بزن‌ بهادر است. جک ریچر، قهرمان مجموعه رمان‌های لی چایلد، مردی قد بلند و درشت‌اندام است که سابقا عضو ارتش امریکا بوده است. او پس از اینکه ارتش دست به تعدیل نیرو می‌زند، خودخواسته ارتش را ترک می‌کند و با مسواک تاشویی در جیب و لوازمی اندک، راهی سفری طولانی می‌شود. هر رمان، ماجرای یکی از سفرهای جک ریچر در ایالت‌ها و شهرهای امریکا است. او در طول سفرهایش با مسائل گوناگونی روبه‌رو و گاه در نقش نجات‌دهنده و یا در قامت یک کارآگاه ظاهر می‌شود.

اولین رمان از مجموعه داستان‌های جک ریچر به نام قتلگاه، علاوه بر دریافت جایزه آنتونی برای بهترین رمان اول، از سوی مخاطبان ادبیات جرم مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. او پس از توفیق رمان اولش در ایالات متحده، در سال ۱۹۹۸ به این کشور مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس انجمن جنایی‌نویسان امریکا انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲ فیلمی با بازی تام کروز بر اساس کتاب نهم این مجموعه ساخته شد. او اکنون با 19 رمان جنایی، از محبوب‌ترین نویسندگان ادبیات جرم در میان مخاطبان و منتقدان است. انتشارات کتابسرای تندیس، پیش از این، ۱۶ رمان از این مجموعه را منشر کرده و اخیرا هفدهمین کتاب نیز با ترجمه محمد عباس‌آبادی در ۵۴۴ صفحه راهی کتابفروشی‌ها شده است.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

کد خبر 460898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha