همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از ثبت تصویر پلنگ ایرانی برای اولین بار در منطقه پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان خبر داد.

پلنگ

ایسنا نوشت: نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در این خصوص گفت: پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات وحش است که علاوه بر دارا بودن جمعیت‌های مطلوبی از علف‌خواران شاخص ایران مرکزی، زیستگاه مناسبی برای گونه‌های گوشتخوار راس هرم غذایی نیز است.

وی افزود: تاکنون موارد متعددی از حضور یوزپلنگ، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گرگ، کفتار و انواع روباه‌ها در این منطقه به ثبت رسیده و خوشبختانه اخیراً ردپای پلنگ در این منطقه رویت شد که با پیگیری‌های به عمل آمده، تصویر پلنگ ایرانی بر این موضوع صحه گذاشت و حضور قطعی این گونه در پناهگاه حیات وحش دره انجیر مستند شد.

 گونه‌های راس هرم‌های غذایی نقش اکولوژیکی مهمی را در طبیعت بازی می‌کنند و کــاهش فراوانــی و گســتره پراکنــدگی آنهــا بــه دلیــل فعالیت‌هــای توسعه‌ای انسان منجر به کاهش و تغییرات ساختاری تنوع زیستی و تاثیر بر عملکرد اکوسیستم می‌شود، به عبارتی نابودی گوشتخواران بزرگ به عنوان گونه‌های چتر و سـنگ سـرطاق اکوسیسـتم‌هـا، بدون تردید پیامـدهای نـاگواری را بـرای کـل اکوسیسـتم به همراه خواهد داشت.

کد خبر 460896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha