همشهری آنلاین: اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در به رسمیت شناختن رویداد موسوم به نسل‌کشی ارامنه و اعمال تحریم علیه ترکیه با واکنش تند وزیر امور خارجه ترکیه مواجه شد.

مجلس نمايندگان آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، ۴۰۵ نماینده آمریکایی به «قتل عام ارامنه به دست دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵» رای مثبت دادند و فقط ۱۱ نماینده با آن مخالفت کردند. اندکی پیش از این قطعنامه، مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۳ رای موافق و ۱۶ رای مخالف به تصویب شدن قانونی رای داد که با اعمال تحریم علیه ترکیه به دلیل حمله به کردهای شمال سوریه موافقت می‌کند. هر دو اقدام مجلس آمریکا می‌تواند به تنش‌ها میان دولت ایالات متحده و ترکیه دامن بزند.

وزیر امور خارجه ترکیه در حساب رسمی خود در توییتر به شدت بر این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا تاخت. مولود چاووش‌اوغلو در توییتر نوشت: «آنکارا با تهاجم به شمال شرقی سوریه یک بازی بزرگ را خنثی کرده و اقدام مجلس نمایندگان آمریکا با هدف انتقام‌جویی نسبت به این عملیات انجام شده است. این تصمیم شرم‌آور کسانی که از تاریخ سوءاستفاده می‌کنند در سیاست برای مردم و دولت ما بی‌اعتبار است.»

ترکیه معتقد است آنچه سال ۱۹۱۵ بر ارامنه رفته، از پیامدهای طبیعی جنگ جهانی اول بوده و نمی‌توان نام «نسل‌کشی» بر آن نهاد. با این حال، ارامنه می‌گویند امپراتوری عثمانی با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده عامل مرگ، کوچ اجباری و آواره شدن میلیون‌ها ارمنی بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ شده است. ترکیه و ارمنستان با وجود داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک روابط سیاسی با هم ندارند.

کد خبر 460884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha