ساراجعفرزاده ـ خبرنگار: نامش در هیاهو و زرق و برق تفریحات مدرن این روزهای اهالی گم شده‌، غافل از اینکه این جاذبه تاریخی در ضلع غربی بوستان پامچال محله مشیریه، یکی از آثار تاریخی دوره قاجار است که می‌تواند جای خوبی برای گشت‌وگذار باشد.

کوشک امیرسلیمانی

حضور در عمارت کوشک «امیر سلیمانی» هم فال است و هم تماشا و دیدنش خالی از لطف نیست. عمارتی که شاید کمتر کسی آن را بشناسد. این جاذبه تاریخی که در نگاه اول حال و روز فعلی‌اش آن‌چنان که باید شکوه و عظمت عمارت‌های تاریخی را به تصویر نمی‌کشد، یک جاذبه تاریخی نهفته در میان شلوغی‌های جنوب‌شرق و نیازمند توجه بیشتر است.

  • نگینی در دل بوستان پامچال

پیدا کردن عمارت امیر سلیمانی چندان کار سختی نیست. از بزرگراه آزادگان که وارد محله مشیریه می‌شویم درست مقابل بوستان پردیس بانوان، بوستان پامچال قرار دارد که تابلوهای راهنما در ورودی آن ما را به سمت این عمارت هدایت می‌کند.

فضای بوستان سوت و کور است و به ندرت می‌توان کسی را در آنجا دید. صدای پرندگان موسیقی است که طی کردن مسیر را برایمان دلنشین‌تر می‌کند و تا چشم کار می‌کند درختان سرسبز و بلند دورتادورمان را احاطه کرده‌اند که مصداق یک فضای دنج و زیبا است.

بعد از طی مسیر سرسبز، از لابه‌لای درختان سربه فلک کشیده عمارتی با نمای سیمانی سفید پیش چشممان خودنمایی می‌کند. در مقابل عمارت حوضچه آبی رنگ بسیار بزرگ و زیبایی قرار گرفته که البته اگر آب در آن جریان داشت زیباتر هم می‌شد.

این عمارت مانند نگینی در دل بوستان پامچال جای گرفته و به نوعی دور از چشمان مردم، روزگار سپری می‌کند. چراکه به وضوح می‌توان آثار ناملایمت‌های روزگار را بر چهره‌اش دید و شاید بتوان برای شناخت و معرفی بیشتر آن به همگان‌کاری کرد.

  • ردپای قاجار در سلیمانیه

قدمت عمارت تاریخی امیر سلیمانی به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول برمی‌گردد.

«امیر سلیمان» یکی از شاهزاده‌های قاجار یعنی فرزند «عضدالملک» رئیس ایل قاجار و قائم‌مقام احمد شاه قاجار بود. آن زمان امیر سلیمان عمارت خود را در باغی به وسعت ۱۰ هزارمترمربع در جنوب‌شرق تهران و نزدیک کوه بی‌بی شهربانو بنا کرد.

در این باغ انواع میوه‌ها، برنج و زعفران کاشته می‌شد و بعد از گذشت سال‌ها زمین‌های این فرد به چند مکان عمومی شامل بوستان پردیس بانوان، شهرک شهید بروجردی و پارک آبی تبدیل شد. البته در گذشته به این محدوده «سلیمانیه» می‌گفتند که آن هم برگرفته از نام امیرسلیمان بود. عمارت امیر سلیمانی با مصالحی چون آجر و خشت ساخته شده و نخستین تصویری که در بدو ورود به داخل عمارت نظرمان را جلب می‌کند، وجود حوضچه گرد و کوچک در شبستان عمارت است. صدای آبنمای آن در کل فضای داخلی عمارت پیچیده و گوش را نوازش می‌دهد. در دو طرف حوضچه هم ۲ دالان به چشم می‌آید که در حال حاضر به کتابخانه تبدیل شده‌ است.

  • عمارت و کتابخانه ناشناخته

این عمارت دو طبقه، پله‌های کوتاهی دارد که از وسط شبستان ما را به طبقه دوم هدایت می‌کند. در این طبقه چند تالار و اتاق قرار گرفته که درحال حاضر از آنها استفاده چندانی نمی‌شود. همچنین دو بالکن در ضلع‌های شمال و جنوب عمارت قرار دارد که چشم‌انداز زیبایی را ایجاد کرده‌است.

«محمد آستانه‌» یکی از ساکنان محله مشیریه که به تازگی با این مجموعه آشنا شده، می‌گوید: «ساکن محله مشیریه هستم و از وجود این عمارت و حتی کتابخانه در آن بی‌اطلاع بودم. سال گذشته به دنبال یک کتاب تاریخی بودم و تمام کتابخانه‌های شهر را گشتم اما آن را پیدا نکردم. تا اینکه وقتی کاملاً اتفاقی با دوستان به بوستان پامچال آمده‌بودیم، هنگام گشتزنی عمارت امیر سلیمانی را دیدیم. همان موقع با جست‌وجو در لابه‌لای صدها کتاب تاریخی، کتاب مدنظرم را پیدا کردم.»

او می‌افزاید: ‌«حضور در اینجا هم فال و هم تماشاست. ضمن حضور در بنای تاریخی می‌توان از انواع کتاب‌های تاریخی، مذهبی، علمی و نجوم موجود در کتابخانه استفاده کرد. امیدوارم مسئولان برای معرفی این جاذبه گردشگری و فرهنگی بیشتر تلاش کنند.»

  • عمارت امیرسلیمانی قطب گردشگری می‌شود

مسئولان منطقه ۱۵ برنامه‌های جالبی برای معرفی و رونق عمارت امیرسلیمانی دارند. «اکبر مختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵ دراین‌باره می‌گوید: «طرحی برای ایجاد یک مجموعه تفریحی، گردشگری و ورزشی برای رونق بیشترعمارت امیرسلیمانی با همکاری یکی از شرکت‌های طراح زیر نظر شهرداری تهران اجرا خواهد شد. از این‌رو قرار است در بوستان پامچال هتل، بام لند و شهربازی مدرن ساخته شود تا به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری منطقه پذیرای شهروندان پایتخت به‌ویژه شهروندان جنوب‌شرق باشد.»

او می‌افزاید: «داخل بوستان پامچال دریاچه‌ای قرار دارد که به‌زودی دوباره فعال می‌شود. همچنین پارک آبی آزادگان با استفاده از تجهیزات مدرن بعد از چند سال فعال خواهدشد. با توجه به اینکه این عمارت در نزدیک بزرگراه‌های آزادگان و امام علی(ع) قرار گرفته در فضای این عمارت هتل برای اسکان مسافرهای خارجی و داخلی ساخته می‌شود.»

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۵ ادامه می‌دهد: «در حال حاضر رایزنی‌هایی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز انجام شده و بعد از طی مراحل اداری در صورت نبود مشکل، فاز اول ساماندهی این مجموعه تا پایان سال اجرا خواهد شد.»

کد خبر 460872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha