همشهری آنلاین: بر اساس آمار وزارت نیرو سالانه در کشور ۴۱۳ میلیارد مترمکعب بارش داریم که از این مقدار ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بهره‌برداری می‌شود و بقیه بارش‌ها به‌صورت تبخیر یا هرزآب هدر می‌رود.

جمع‌آوري باران

ایسنا نوشت:  با توجه به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در کشور می‌توان با اجرای برخی راهکارها از جمله مدیریت بارش‌ در مناطق شهری از هدررفت مقدار زیادی از آب جلوگیری کرد.

 آب‌گرفتگی معابر از جمله مشکلات برخی شهرهای کشور هنگام بارش باران است. بسیار دیده شده است که با چند ساعت بارش متناوب باران عبور و مرور در شهرها با اختلال مواجه شده است این درحالیست که با رعایت برخی نکات شهرسازی می‌توان ضمن برطرف کردن این مشکل و حتی جلوگیری از بروز سیلاب، از هدررفت آب در کشور جلوگیری کرد. در ادامه به هفت راهکار برای مدیریت بارش در مناطق شهری اشاره شده است.

استحصال آب باران در طراحی‌های شهری دو بخش دارد که عبارتند از استحصال آب باران در پشت‌بام‌های منازل و استحصال آب باران در خیابان‌های شهر.

متاسفانه امروزه آب باران پشت‌بام منازل توسط ناودان‌ها به کوچه‌ها و چاه‌های فاضلاب ریخته می‌شود در حالی‌که می‌توان با استحصال آب باران در پشت‌بام‌ها از آن برای آبیاری باغچه‌ها و اقداماتی به غیر از شست‌وشوهای بهداشتی استفاده کنیم. همچنین می‌توان فلش تانک‌های منازل را با این آب‌ پر کنیم.

برای جمع‌آوری آب باران از بام خانه‌ها می‌توان آب را از طریق یک لوله به منبع انتقال داد سپس از آن استفاده کرد.

جمع‌آوری آب باران از پشت‌بام‌ها در فضاهای سنتی کشور ما وجود داشت. برای مثال روستایی در استان گلستان وجود دارد که ساکنان آن از گذشته آب باران را جمع‌آوری و از آن استفاده می‌کردند.

برای جمع‌آوری آب باران از مناطق شهری می‌توان آن را به کانال‌های کنار خیابان و پارکینگ‌های عمومی هدایت و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

استحصال آب باران در شهرها می‌تواند سیلاب شهری را کنترل کند اما طراحی خیابان‌ها بگونه‌ای نیست که بتوان پس از یک بارندگی حجم آب را از سطح خیابان خارج کرد.

قوانین معماری و شهرسازی در کشور می‌توانند نکات مرتبط با جمع‌آوری آب باران از منازل و مناطق شهری را بررسی و آن‌ها را اجباری کنند. با توجه به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک جهان به حساب می‌آید، منفعت این اقدام بیشتر از هزینه آن خواهد بود.

کد خبر 460863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha