همشهری آنلاین: مشهورترین نوجوان ۱۶ ساله جهان ضمن نپذیرفتن یک جایزه زیست‌محیطی اعلام کرد جنبش مبارزه با دگرگونی‌های اقلیمی بیش از جایزه به «گوش شنوای قدرتمندان به دانش و دانشمندان» نیاز دارد.

گرتا تونبرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، گرتا تونبرگ که میلیون‌ها نفر از مردم دنیا را به جنبش «جمعه‌هایی برای آینده» خود دعوت کرده است، از سوی شورای نوردیک شایسته دریافت یک جایزه به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه و زیست‌محیطی دانسته شد. هر دو کشور سوئد و نروژ این نوجوان ۱۶ ساله سوئدی را برای بردن جایزه سالانه شورای نوردیک در بخش محیط زیست نامزد کرده بودند و قرار بود جایزه در مراسمی در استکهلم به برنده اهدا شود.

پس از اعلام نام تونبرگ، نماینده این فعال زیست‌محیطی به حاضران در مراسم اعلام کرد او نمی‌خواهد این جایزه را بپذیرد. ارزش مادی جایزه شورای نوردیک در بخش محیط زیست ۳۵۰ هزار کرون دانمارک معادل ۵۲ هزار دلار یا ۴۶۸۰۰ یورو است. تونبرگ هم که این روزها در آمریکا به سر می‌برد، در یک پست اینستاگرامی موضع خود را درباره این جایزه و اهداکنندگان آن به تمام مردم دنیا اعلام کرد.

او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «جنبش مبارزه با دگرگونی‌های اقلیمی دیگر به جایزه نیاز ندارد. آنچه ما امروز نیاز داریم، این است که سیاستمداران ما و مردان در قدرت به سخن علم گوش دهند. من از شورای نوردیک برای این جایزه و افتخار بزرگ سپاسگزارم اما معتقدم کشورهای نوردیک به اندازه شهرت خود برای مسائل اقلیمی و زیست‌محیطی ارزش و اعتبار قائل نیستند.»

تونبرگ پست اینستاگرامی خود را با انتقاد از کمبود اقدام‌های عملی برای مراقبت از محیط زیست جهان چنین ادامه داد: «درباره محیط زیست به اندازه کافی حرف زده شده و واژه‌های زیبا هم کم نداریم اما وقتی نوبت به کارهای واقعی ما و پیامدهای اقدام‌های زیست‌محیطی ما می‌رسد، داستان به ماجرایی متفاوت تبدیل می‌شود.»

تونبرگ که فقط ۱۶ سال سن دارد، درس و مدرسه را کنار گذاشته و تمام وقت و توان خود را برای راه انداختن یک جنبش بزرگ زیست‌محیطی به کار بسته است. او تابستان گذشته روزهای جمعه با دست داشتن نوشته‌ای درباره تحریم مدرسه به خاطر محیط زیست و اقلیم بیرون پارلمان سوئد ایستاد و از همان زمان به شهرتی جهانی رسید.

کد خبر 460833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha