همشهری آنلاین: یک مخترع جوان هلندی یک دستگاه جدید به شکل یک قایق با نیروی خورشیدی را برای گردآوری زباله‌های پلاستیکی از رودخانه‌ها را رونمایی کرده است.

interceptor 2

به گزارش یورونیوز بویان اسلات، دانشجوی ترک‌تحصیل‌کرده ۲۴ ساله سازمانی غیردولتی را به نام Ocean Cleanup را برای ساخت سیستمی برای گردآوری زباله‌های پلاستیکی شناور در اقیانوس تاسیس کرده بود. اکنون او قایقی خورشیدی به نام «اینترسپتور» (Interceptor) را رونمایی کرده است که برای گردآوری زباله‌ها از رودخانه‌ها طراحی شده است.

کارشناسان می‌گویند هر سال ۹ میلیون تن پلاستیک- شامل بطری، کیسه و اسباب‌بازی- از راه رودخانه‌ها و ساحل‌ها وارد اقیانوس می‌شوند.  

به گفته اسلات سه کشتی اینترسپتور از هم اکنون به اندونزی، مالزی و ویتنام فرستاده شده‌اند و کشتی چهارم در راه جمهوری دومینیکن است.

اسلات در مراسم رونمایی از این کشتی برای نشان دادن کارآیی آن، فیلمی زنده را از بندرگاه رتردام را پخش کرد که در ان صدها مرغابی پلاستیکی در  بندرگاه روتردام هلند رها شد و اینترسپتور توانست تقریبا همه آنها را جمع کند.

اینترسپتور در حال حاضر قیمتی ۷۰۰ هزار یورویی دارد، اما به گفته اسلات با افزایش شمار تولید آن قیمتش کاهش خواهد یافت. او افزود به اعتقاد او هزینه اقتصادی جمع نکردن زباله‌های پلاستیکی از رودخانه‌ها بسیار بیشتر از هزینه خریدن و استفاده از چنین ماشین‌های است.

کد خبر 460820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha