مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر شما نزدیک خط استوا زندگی کنید، در واقع اصلا تغییر فصلی ندارید یا به عبارت دیگر تنها یک فصل دائمی تابستان دارید.

اگر در قطب شمال یا جنوب زندگی کنید، آنگاه فصل‌هایی بسیار طولانی خواهید داشت. تابستانی طولانی که  در آن خورشید همیشه در بالای آسمان است و زمستانی طولانی که در آن خورشید همیشه در حال غروب است.

در قطب شمال، خورشید برای 182 روز متوالی در زمستان در حالت غروب است.

و بالاخره اگر بین این دو منطقه زندگی کنید، چهار فصل خواهید داشت.

کره زمین، که سالی یک بار به دور خورشید  می‌گردد، دارای 23.5 درجه انحراف محوری است. هنگامی که راس زمین به سوی خورشید است، در نیمکره شمالی تابستان است؛ در این حالت خورشید به به بالاترین مکان خود آسمان می‌رسد و طولانی‌ترین روزها ایجاد می‌شوند.

پس از اینکه زمین یک چهارم مدارش را طی کرد، پاییز رخ می‌دهد. هنگامی راس کره زمین به سوی مخالف خورشید است، در نیمکره شمالی زمستان است. پس از اینکه زمین یک چهارم دیگر مدار را می‌پیماید بهار فرا می‌رسد.

تغییر فصول هیچ ربطی به فاصله زمین از خورشید ندارد، این فاصله تنها به مقدار جزئی در حرکت زمین به دور خورشید تغییر می‌کند، زیرا  مدار کره زمین دایره کامل نیست.

و فصل‌ها ربطی به گردش زمین به دور محور خودش هم ندارند، که  چرخه 24 ساعته شب و روز (بسته به اینکه کدام طرف زمین به طرف خورشید باشد) ندارند.

و البته همانطور که می‌دانید، در واقع خورشید نیست که در ٱسمان بالا می‌آید، بلکه زمین است که با چرخیدن خود به درون صبح وارد می‌شود.

LiveScience,31 Dec., 2007

کد خبر 46080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز