سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

استان هرمزگان که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال تجربه ناخوشایندی از ورود ملخ‌های صحرایی داشت، این روزها با هشدار وزیر جهاد کشاورزی برای موج جدید ورود ملخ‌ها به صورت آماده باش درآمده است.  

حمله ملخ‌ها هرمزگان

به گزارش همشهری، «محمود حجتی» برای حساس کردن استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، درباره ورود دوباره ملخ‌ها را در ماه‌های آبان، آذر و دی‌ امسال به اردوگاه‌های کشاورزی و باغی هشدار داده است. به گفته وی این موج نیز به احتمال زیاد بخشی از کشور را دربرخواهدگرفت و مسئولان ومتولیان امر وکشاورزان، باید از هم‌اکنون آماده مقابله و مبارزه با این پدیده خطرناک وخسارت‌زا باشند.

  • پیام هشدارآمیز وزیر

وزیر جهاد و کشاورزی دراین پیام هشدارآمیز از روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی هرمزگان خواست اقدام‌های علمی و عملی برای مقابله با این پدیده خسارت‌زا را درپیش گیرند که شامل برنامه‌های سم‌پاشی، بیولوژیک و غیره است. این پیام وزیر جهاد کشاورزی که از مهر برای فرمانداری‌ها و استانداری‌های استان‌های جنوب کشور ابلاغ شده، آمده است که در ماه مهر، آبان و آذر امسال احتمال ریزش ملخ‌های صحرایی دربخشی از جنوب کشور وجود دارد و باید همه نهادهای دست‌اندرکار برای مقابله با آن همکاری کنند.

  • ورود ملخ‌ها از پاکستان وهند و یمن

آنچه از برآیند خبرها برمی‌آید، این بار ورود ملخ‌ها ازجبهه پاکستان و هند بوده، یعنی درواقع باقیمانده ملخ‌های رفته به آن سمت دوباره برمی‌گردند و از سمت یمن هم ملخ‌های نابالغ شروع به حرکت می‌کنند و در استان‌های جنوبی به‌ویژه هرمزگان اردو می‌زنند. این‌طور که به نظر می‌رسد ملخ‌های پارسال که به هند و پاکستان رفته بودند چیزی نصیب‌شان نشده و دست خالی برمی‌گردند تا در سفر برگشت، آنچه در ایران درو نکرده را باردیگر به دندان بکشند و ملخ‌های کوچک ونابالغ یمن هم برای به‌دست آوردن غذای تازه از دریا به ایران سرازیر می‌شوند. تلاقی این گروه‌ها که بازمانده‌های ملخ‌های قبلی هستند دراین فصل از سال که کار کشت سبزی و صیفی‌جات در استان آغاز شده است، می‌تواند خسارت‌های هنگفتی را برای کشاورزان هرمزگانی به بار بیاورد وآنها را دچار مشکل جدی دراین بخش کند.

تجربه موج‌های قبلی ملخ‌های صحرایی به استان نشان می‌دهد که این ملخ‌ها با وجود وسعت زیاد، خسارت چندانی به بخش کشاورزی وارد نکرده است. آغازگر هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی به‌ویژه هرمزگان از دی سال ۹۷ بود که بخش‌های زیادی از این استان را در برگرفت و کار به جایی رسید که علاوه بر مبارزه فیزیکی و سم‌پاشی، فرماندار بندرعباس برای کاهش این پرنده‌ها خرید هر کیلویی ملخ را ۸۰هزار ریال به کشاورزان پیشنهاد داد.

  • بندرلنگه ومیناب میزبان ملخ‌ها 

نخستین دسته از ملخ‌های صحرایی ۸ بهمن سال گذشته از عربستان سعودی وارد روستای نخیلوی شهرستان بندرلنگه شدند که برای مبارزه با آن، افزون بر ۶۰ میلیارد ریال هزینه شد. دومین گزارش از ورود ملخ‌ها به هرمزگان نیز ۲ اسفند سال گذشته از بخش سندرک میناب واقع در شرق هرمزگان (یعنی درفاصله ۴۵۰کیلومتری از کانون اول دربندرلنگه) بود که نشان می‌دهد ملخ‌ها باعبور از کشور عمان، دریای عمان و سواحل مکران وارد خاک استان شده‌اند. در اواخر سال گذشته واوایل امسال ۱۴۰ نقطه آلوده به ملخ‌های بال‌دار صحرایی با استفاده از ۸ دستگاه سم‌پاش وانتی، ۱۲ دستگاه سم‌پاش دستی و ۲ فروند هواپیمای مخصوص سم‌پاشی شد.

  • احتمال بازگشت ملخ‌های ناخوانده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: احتمال بازگشت دوباره ملخ‌های صحرایی ناخوانده از سمت هند وپاکستان که اسفند سال گذشته و فروردین امسال شاهد ریزش آن‌ها به استان بودیم، وجود دارد. «علیرضا صفا ایسنی» افزود: مسیرخروج ملخ‌های صحرایی از هرمزگان در ۶ ماه گذشته به سوی استان سیستان وبلوچستان و سپس کشورهای پاکستان وهند بود که از همین مسیر نیز احتمال بازگشت آنها وجود دارد. صفا ایسنی افزود: درمرحله نخست، ریزش ملخ‌ها به هرمزگان با هدف سم‌پاشی زمین‌های آلوده ۹ باند فرودگاه درحاجی‌آباد، فین و برنطین فعال شد و ۲۵۰ نفر نیز درقالب ۵۰ تیم زیرنظر مجموعه جهادکشاورزی به عملیات مبارزه با این پدیده پرداختند.

وی گفت: جهادکشاورزی متولی اصلی مبارزه با آفت نباتی از جمله ملخ صحرایی است و مدیریت بحران نیز وظیفه همگاهنگی و پشتیانی از این سازمان را دارد که از زمان ورود ملخ‌ها به استان این سازمان تمام تجهیزات وامکانات خود را برای مقابله با این پدیده بسیج کرد. صفا ایسینی خاطرنشان کرد: مسئولیت هماهنگی و تشکیل ستاد مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران است تا از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در شهرستان برای مبارزه با آن استفاده شود.

  • هم اندیشی برای پیشگیری ومبارزه 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین تاکید کرد: درهفته گذشته نشست هم‌اندیشی برای ارائه راهکارهای پیشگیری ومبارزه با بازگشت دوباره ملخ‌های صحرایی در استانداری هرمزگان برگزار شد. صفا ایسینی افزود: دراین نسشت مقرر شد ماشین آلات ومواد دفع آفت‌ها مانند سموم برای مبارزه با آفت ملخ‌های صحرایی مزاحم تهیه شود. وی اضافه کرد: همچنین دوره‌های آموزشی وتوجیهی آمادگی ومقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی ویژه دهیاران با اولویت شهرستان‌هایی که احتمال هجوم اولیه ملخ‌های صحرایی برای آنها وجوددارد، در روزهای آینده برگزار می‌شود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اظهار کرد: نحوه هجوم ملخ‌های صحرایی به هر منطقه تابع شرایطی مانند وزش باد و شرایط جوی است و با توجه به احتمال هجوم این ملخ‌ها از مردم تقاضا داریم، مسئولان را در مبارز با این آفت یاری دهند.

  • ضرورت احداث آمادگاه مبارزه با ملخ 

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: احداث و تجهیز آمادگاه ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی و استقرار آن در این استان ضروری است که برای این امر نیاز به ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است. «حمید دولتی» اظهارامیدواری کرد: با مساعدت استاندار و وزارت جهاد کشاورزی این مهم محقق شود. وی بیان کرد: سال گذشته و امسال برای مبارزه با ملخ صحرایی ۱۸ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی وباغی استان بااستفاده از توان هوایی سمپاشی شد و ۱۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار نیز معادل ۸۷ درصد توسط تیم‌های زمینی و نیروهای دخیل در روند مبارزه انجام شد. مدیر حفظ نباتات استان درباره هزینه مبارزه با ملخ صحرایی نیز گفت: ۶۵ میلیارد ریال (شامل ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی وملی و ۳۵ میلیارد ریال نیز دیون ایجاد شده نیازمند تامین اعتبار از محل منابع ملی واستانی) برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان هزینه شد.

دولتی گفت: از این مقدار ۲۰ میلیارد ریال برای تامین هزینه‌های جاری، ۵ میلیارد ریال برای تامین سوخت و روغن هواپیما و ۴۰ میلیارد ریال نیز برای تامین آفت‌کش هزینه شد. وی یادآورشد: باتوجه به تغییر جهت بادهای خلیج فارس از نیمه فروردین امسال به شمال شرقی، بزرگ‌ترین دسته‌های ملخ صحرایی از عربستان، امارات، قطر و بحرین مستقیم به سمت ایران و استان‌های بوشهر و سیستان وبلوچستان وارد شد که کانون اصلی ریزش آنها هرمزگان بود.

  • سلامت نیروهای درگیر مبارزه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: باتوجه به اهمیت موضوع وافزایش آمادگی بیشتر برای تهدیدات پیش رو، طرح توجیهی آمادگاه مبارزه با ملخ به سازمان حفظ نباتات کشور و تخصیص زمین مورد نیاز در استان در نوار ساحلی ارائه شد. «علی باقرزاده همایی» افزود: حفظ سلامت نیروهای درگیر مبارزه به دلیل در معرض قرارگرفتن مستقیم با سموم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل کیفیت سموم و ردیابی و مبارزه برای تمام نیروهای درگیر انجام شده است. وی ۳۱ تیر امسال را پایان مبارزه با ملخ صحرایی در دور نخست عنوان کرد و افزود: در این مرحله ۳۵ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای پیشگیری ومقابله با تهدیدات زیستی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: همچنین ۱۰ میلیارد ریال نیز برای برنامه‌ریزی ردیابی و مبارزه با هجوم دسته‌های ملخ از محل اعتبارات استانی تامین شد که در اختیار اکیپ‌های ردیابی استان قرار گرفت. وی گفت: در ادامه مبارزه نیز در ابتدای سال جاری درخواست ۵۰ میلیارد ریال اعتبار داشتیم که از طریق سازمان برنامه وبودجه محقق شد وتجهیزات جدید از این طریق تامین و تحویل اکیپ‌های مبارزه شد. باقرزاده همایی اضافه کرد: به دلیل حساسیت موضوع، اطلاع رسانی به موقع از سوی صداوسیما، رسانه‌های مکتوب وخبرگزاری‌ انجام شد و رسانه‌ها و مردم همکاری خوبی با سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان داشتند.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‌روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند. این ملخ‌ها سبزی خوارند ودرطول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که باتوجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند. این ملخ‌ها به علت نبود بارش وغذای کافی و حتی تغییر جهت وزش باد در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آبهای خلیج فارس) مهاجرت کرده‌اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آنها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.

کد خبر 460772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha