مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: روزانه ۴۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند و بنا بر آخرین آمار سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار این عارضه می‌شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ می‌شود.

3 علامت سكته مغزي

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا عزیزی، متخصص مغز و اعصاب و مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی با اعلام این مطلب افزود: حدود ۳۰ درصد از افرادی که در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند زیر ۵۰ سال سن دارند. میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران ۵۰ سال است و این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است و کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشداردهنده است.

به گفته وی، اگر درمان سکته حاد مغزی در ۴ ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل خواهند یافت و از این رو راه‌اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته‌های مغزی، اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر و دومین دلیل ابتلا به ناتوانی‌های مغزی در ایران محسوب می‌شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در مورد سکته مغزی گذرا گفت: در سکته مغزی گذرا، توقف خون‌رسانی به مغز به صورت گذرا ایجاد می‌شود و فرد علایم سکته مغزی را در کمتر از ۲۴ ساعت تجربه می‌کند و به عنوان مثال علایمی‌ مانند گزگز، مور مورشدن یا کرختی در صورت و دست و پا و حالت ضعف و فلجی را در دست و پا احساس می‌کند. معمولاً بیمار دچار اختلال‌های گفتاری و بینایی مانند تاری دید می‌شود که این علایم معمولا برای چند ساعت ادامه دارد و خود به خود هم خوب می‌شود.

به گفته وی، بسیاری از افراد مسن احساس می‌کنند که دچار کاهش دید شده‌اند و معمولا آن را به حساب ضعف جسمی ‌می‌گذارند، در حالی که این علایم سکته‌های مغزی گذرا است و افرادی که این علایم را داشته باشند، بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند. از این رو افراد مسن بهتر است با دیدن این علایم به پزشک مراجعه کنند که اگر مشخص شد شخص سکته مغزی گذرا داشته است، بررسی‌های لازم بر روی او انجام شود.

وی افزود: در خیلی از موارد بیماری‌های قلبی و عروقی هم عامل سکته‌های مغزی است.  بیماران قلبی- عروقی باید تحت درمان قرار بگیرند و در صورتی که مشکل لخته خون را دارند، حتما از داروهای تجویز شده استفاده کنند، زیرا احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا نوار مغزی نشان می‌دهد که فرد دچار سکته مغزی گذرا شده است یا نه، یادآوری می‌کند: معمولاً علایم نشان‌دهنده سکته مغزی در نوار مغزی دیده نمی‌شود، اما در «ام. آر. آی» قابل تشخیص است و اگر مشخص شود که بخشی از مغز دچار آسیب شده است، دیگر به آن سکته مغزی گذرا نمی‌گویند، بلکه سکته کامل محسوب می‌شود. ‌

وی با بیان این مطلب که آزمایش‌ها و اکوی قلب به تشخیص سکته مغزی کمک می‌کند، اضافه کرد: در ۸۰ درصد موارد علت سکته مغزی نرسیدن خون به مغز است و یکی از دلایل شایع نرسیدن خون به مغز نیز بیماری‌های قلبی عروقی است. به همین دلیل بررسی‌های قلبی و عروقی بر روی بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، انجام می‌شود. شایع‌ترین نوع بیماری‌های قلبی ـ عروقی ـ آریتمی‌قلبی (نامنظم بودن ضربان‌قلب، است) که باعث ایجاد لخته خون در قلب می‌شود و لخته هم ممکن است از طریق عروق گردن به مغز برسد و باعث آمبولی و در نهایت سکته مغزی شود.

  • زمان طلایی برای نجات بیماران سکته مغزی‌

عزیزی در مورد زمان طلایی رساندن بیمار به بیمارستان گفت: برای مداوای افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، زمان طلایی وجود دارد که متاسفانه در سیستم بهداشتی کشور ما عدم هماهنگی سیستم درمان و اورژانس و ناآگاهی مردم باعث می‌شود که این بیماران دیرهنگام به بیمارستان برسند و از این رو زمان طلایی را از دست می‌دهند.

به گفته او، معمولاً زمان طلایی رساندن بیماری که دچار سکته مغزی شده به بیمارستان، بین ۳ تا ۴.۵ ساعت اولیه است که پزشک می‌تواند بیمارانی را که دچار سکته ایسکمیک هستند، با داروی ‌TPA‌ درمان کند. این دارو می‌تواند لخته را از میان ببرد.

امکان استفاده از این دارو فقط بین ۳ تا ۴.۵ ساعت اولیه است، بنابراین خیلی مهم است که بیمار سکته مغزی بلافاصله به مرکز درمانی انتقال پیدا کند. با درمان سکته مغزی در زمان طلایی بسیاری از مشکلات جسمی، حرکتی و ذهنی بیماران برطرف می شود و طول عمر بیماران سکته ای افزایش پیدا می کند.

کد خبر 460598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha