همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، چگونگی پوشش هزینه‌های درمانی سالمندان را تشریح کرد.

سالمند

به گزارش ایسنا، دکتر حنان حاجی محمودی، مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه امروزه در دنیا حدود ۷۰۰ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال زندگی می‌کنند، گفت: البته پیش‌بینی شده است این آمار تا سال ۲۰۲۰ به حدود یک میلیارد نفر برسد. بررسی جمعیتی در ایران نیز حاکی از روند پیر شدن جمعیت در کشور است. طبق سرشماری سال ۱۳۳۵ حدود پنج درصد جمعیت کشور را افراد ۶۰ ساله و مسن‌تر تشکیل می‌دادند و این در حالی است که با وجود اینکه این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۲/۸ درصد رسید و شاهد طی شدن روند کاهشی بودیم اما در سال ۱۳۹۵ مجددا شاهد افزایش آن به ۳/۹ درصد بودیم.

وی با بیان اینکه نیازهای فرد سالمند به مراقبت‌های سلامت و خدمات بهداشتی متفاوت از دیگر گروه‌های سنی است، تصریح کرد: مزمن بودن و دوره طولانی بیماری، دو مشخصه بیماری‌های این دوران از زندگی است که مشکلات و هزینه‌هایی بالایی را به فرد و خانواده او تحمیل می‌کند. بر اساس گزارشات، ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال حداقل یک اختلال یا بیماری مزمن دارند. به طور کلی ۲۳ درصد از کل بار بیماری‌ها به اختلالات افراد ۶۰‌ساله و مسن‌تر مربوط می‌شود؛ که به دلیل حساس بودن سالمندان به بیماری‌های مختلف، رویکرد و روش ارائه خدمات سلامت به این گروه، نقش کلیدی در سلامت و درمان آن‌ها خواهد داشت.

حاجی‌محمودی با بیان اینکه ۹ درصد جمعیت بیمه‌شدگان فعال سازمان بیمه سلامت افراد ۶۵ سال و بالاتر هستند، اظهار کرد: سهم این گروه سنی در میان تمامی سنین در صندوق کارکنان دولت ۱۸ درصد، سایر اقشار ۱۸ درصد، بیماران خاص ۱۴ درصد، روستاییان هفت درصد و خویش فرما و بیمه همگانی پنج درصد است.

وی بالاتر بودن نسبت جمعیت در صندوق کارمندی را به دلیل نسبت جمعیت بازنشستگی دانست و افزود: در صندوق سایر اقشار نیز به دلیل وجود والدین شهدا این عدد به ۱۸ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در خصوص خدماتی که در حال حاضر این سازمان به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهد، گفت: در سطح یک خدمات، مراقبت‌های بهداشتی ادغام یافته بر حسب گروه‌های مختلف مادر، کودک، سالمند و یا با هدف‌گذاری بیماریابی و غربالگری برخی بیماری‌ها یا عوامل خطری همچون سل، دیابت، فشار خون و قند خون از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شده و در حال اجراست.

وی افزود: خدمات سازمان بیمه سلامت در سطح دو و سه که غالباً گروه سالمندان را در برمی‌گیرد شامل مشاوره روانپزشکی، خدمات توانبخشی، کاتاراکت، اعمال جراحی قلب، گرافت عروقی به دنبال سکته قلبی، تعویض مفصل، سمعک، کارگذاری dbs برای پارکینسون، درمان‌های پوکی استخوان اعم از دانسیتومتری برای تشخیص و درمان‌های دارویی است. خدمات ارائه شده در بخش بستری ۹۰ درصد بر عهده بیمه و ۱۰ درصد بر عهده بیمار و در بخش سرپایی ۷۰ درصد بر عهده بیمه و ۳۰ درصد بر عهده بیمار است. همچنین پوشش سمعک نیز به صورت هر ۱۰ سال یکبار، یک عدد برای افراد با افت شنوایی بالای ۴۰ دسی بل بوده و سهم قابل پرداخت سازمان نیز حدود ۹ میلیون ریال است.

حاجی محمودی، سهم گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر از کل تعداد نسخ دارو و پاراکلینیک که از ابتدای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک تا کنون ارائه شده است را به تفکیک برشمرد و ادامه داد: ۲۱ درصد برای نسخ دارو، ۱۶ درصد برای نسخ آزمایش و ۱۲ درصد برای نسخ پرتوپزشکی است. همچنین ۲۴ درصد از هزینه مربوط به نسخ دارو، ۱۷ درصد از هزینه مربوط به نسخ آزمایش و ۱۵ درصد از هزینه مربوط نسخ پرتوپزشکی که در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک ثبت شده مربوط به گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر بوده است.

کد خبر 460575
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha