مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی شورای شهر تهران از تصویب نرخ کرایه انواع تاکسی‌ها در سال 87 خبر داد.

 به گزارش ایسنا، خسرو دانشجو در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که بدون حضور مستمع برگزار شد، با اشاره به تعیین تکلیف کرایه تاکسی‌ها در این جلسه، افزود: تاکسی‌ها چند دسته و شامل خطی، گردشی، تلفنی، تاکسی‌های فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال است که پس از تشکیل جلسه مشترک با تاکسیرانی و بحث‌های کارشناسی در کمیسیون عمران، نرخ انواع تاکسی‌ها مصوب شد.

وی افزود: همچنین با توجه به این که نرخ‌ها در سال 85 برای سال 86 به صورت افزایشی رند شده بود، برای جلوگیری از افزایش مجدد به صورت کاهشی نرخ‌ها رند شده، تا مشکل پول خرد نباشد و در مجموع، معدل افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال 86 و 87 از نرخ تورم کمتر نیست و در واقع نرخ‌ها تعدیل شده است.

وی افزود: بر همین اساس نرخ کرایه تاکسی‌های خطی در سال 87 ، 12 درصد و تاکسی‌های گردشی 13 درصد، تاکسی‌های فرودگاه 15 درصد، تاکسی‌های تلفنی 13 درصد و تاکسی‌های راه‌آهن و ترمینال نیز 12 درصد افزایش می‌یابد.

دانشجو یادآور شد: نرخ تاکسی‌های گردشی با فرمول و بر اساس تاکسیمتر محاسبه خواهد شد، به طوری که ورودی تاکسی‌های گردشی و نوار نارنجی 115 تومان است و پس از پانصد متر مسافت آزاد تا کیلومتر هفت، هر یکصد متر، 50 ریال، پس از کیلومتر هفت، هر یکصد متر، 40 ریال و در سرعت‌های کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت هر دقیقه 30 ریال به این نرخ‌ها اضافه می‌شود.

به گفته وی در نوبت شب از ساعت 24 تا شش صبح معادل 20 درصد به نرخ‌های مصوب نرخ‌های کرایه تاکسی اضافه خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره حذف تاکسی‌مترها و تاکسی‌های گردشی، گفت: پیشنهاد شهرداری این بود که سالانه یک سوم تاکسی‌های گردشی تبدیل به خطی و تلفنی شوند، اما اعضای شورای شهر تهران تاکید کردند که نقش تاکسی‌های نارنجی و گردشی ابتدا باید در طرح جامع حمل و نقل مشخص و سپس درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس فرمول یاد شده تمام تاکسی‌مترهای تاکسی‌های گردشی باید تنظیم شود.

دانشجو درباره اعطای تسهیلات به رانندگان تاکسی که مورد تاکید اعضای شورای شهر تهران بود تا نرخ‌ها خودسرانه افزایش نیابد، بیان کرد: برای حمایت و پشتیبانی از رانندگان و بیمه رانندگان بالای 50 سال بودجه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی میزان اعتبارات پیش‌بینی شده برای ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی را اعلام نکرد و اما گفت: علاوه بر بیمه بودجه برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده و تامین بخشی از قطعات و لوازم یدکی نیز پیش‌بینی شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران در عین حال اظهار کرد: علیرغم این که سال‌ها تاکید داریم که باید بابت تامین قطعات و لوازم یدکی به رانندگان تاکسی کمک شود، اما تاکنون اتفاق پررنگی را در این زمینه شاهد نبودیم.

وی تاکید کرد: آن قدر گفتیم، تا بالاخره اکثر رانندگان تاکسی کمتر از 50 سال بیمه شدند و به تاکیدات خود ادامه می‌دهیم، تا بالای 50 سال نیز بیمه شده و از تسهیلات لازم برخوردار شوند.

دانشجو اذعان کرد: علیرغم این که بیش از 90 درصد رانندگان تاکسی بالای 50 سال سن دارند و حدود 30 سال از عمرشان را در این شغل سپری کردند، اما بیمه نمی‌شوند و مسوولان نیز می‌گویند، بیمه نمی‌شوند، اما تاکید داریم، پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد تا با همکاری این دسته از رانندگان بیمه شوند.

وی درباره نرخ کرایه و ون‌ها نیز، گفت: نرخ کرایه ون‌ها نیز طبق سال گذشته حدود 30 درصد کمتر از تاکسی‌هاست، زیرا ظرفیت این خودروها زیاد است و تعداد مسافر بیشتری جابجا می‌کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: اعضای شورای شهر تهران به مسوولان تاکسیرانی تاکید فراوان کردند که بر فعالیت ون‌ها نظارت بیشتری داشته باشند، زیرا این خودروها نباید گردشی و یا تحت نظارت شرکت‌های بخش خصوصی فعالیت کنند و فلسفه وجودی آنهاا این است که در نقاط پرتجمع، ترمینال و ایستگاه‌های مترو مسافربری کنند، اما بعضا مشاهده می‌شود که ون‌ها به صورت گردشی مسافربری می‌کنند و این نوع فعالیت آن‌ها غیرقانونی است.

وی یادآور شد: شکیب ـ رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ـ به مسئولان تاکسیرانی تذکر دادند که مبالغ دریافتی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی از رانندگان تاکسی غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر آیین‌نامه در دستورالعمل فعالیت شرکت‌ها به شورای شهر جهت تصویب باید ارائه شود، زیرا این شرکت‌ها هیچ خدماتی به رانندگان تاکسی بابت این مبالغ نمی‌دهند در صورتی که اگر آیین‌نامه تهیه شود، یکی از بندهای این آیین‌نامه می‌تواند، بیمه اجباری و یا ارائه تسهیلات و خدمات مورد نیاز رانندگان باشد.

وی افزود: برای ما اعضای شورا نیز سوال جدی است که چرا مسوولان تاکسیرانی برای دادن این آیین‌نامه مقاومت می‌کنند؛ در حالی که هیچ سودی از این محل عاید این سازمان نمی‌شود.

وی درباره تعهدات تبصره 13 برای حمل و نقل عمومی پایتخت، گفت: انتظارمان از این تبصره این است که بیشتر به تقویت حمل و نقل پایتخت توجه کنند و در بسیاری از کشورها نیز 90 درصد یارانه حمل و نقل توسط دولت‌ها تامین می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: به خاطر ناکارآمدی حمل و نقل عمومی، افراد در تهران با وسیله نقلیه شخصی راحت‌ترند در حالی که باید برعکس باشد.

وی از تصویب یک فوریت طرح نحوه پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات شورای شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح به اتفاق آرا جهت نظامند کردن اجرای مصوبات شورای شهر تهران و پیگیری برای اجرا مصوب شده است.

به گفته دانشجو، همچنین بر اساس مصوب اعضای شورای شهر تهران، جاوید ـ شهردار منطقه چهار ـ به پیشنهاد شهردار ذی‌حساب شهردار تهران در امضا اسناد مالی منطقه چهار و نصرت‌الله کاشانی ـ معاون شهرسازی شهرداری ـ برای عضویت در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکتهای مردمی انتخاب شدند.

کد خبر 46056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز