سمیراباباجانپور-خبرنگار:طرح سنددار شدن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ۱۷ روستای بخش کن آنچنان که باید مورد استقبال باغداران و کشاورزان قرار نگرفته است.

روستای سولقان

ابتدای مهر امسال جهاد کشاورزی شهرستان تهران طرح سنددار کردن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی روستاهای مناطق ۵ و ۲۲ را آغاز کرده است. با اعلام این طرح قرار شد در ابتدا باغداران و کشاورزان اطلاعات لازم درباره زمین‌ها و باغ‌های خود را ارائه دهند و بعد از آن تیم نقشه‌برداری به روستا عازم شود و اقدامات لازم برای سنددار شدن زمین‌ها انجام شود. اما بعد از گذشت ۲ ماه از فراخوان اجرای این طرح روستانشینان استقبال زیادی از آن نکرده‌اند. «ابراهیم عسگری» دهیار روستای سولقان در این‌باره می‌گوید: «این طرح شامل بافت خارج از بافت مسکونی می‌شود و بحث منابع ملی و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی روستانشینان را شامل می‌شود. اکثر زمین‌های روستاهای حاشیه البرز سند ندارند یا اگر هم دارند سندها قدیمی است. با اجرای این طرح سندها کاداستر(شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی) می‌شود و چهارگوشه زمین‌ها مشخص خواهد شد. در نتیجه کاربری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ثبت می‌شود. وقتی سندها کاداستر شود دیگر بحث تغییر کاربری اتفاق نمی‌افتد.»

وضعیت خرده مالک‌ها مشخص نیست

بیشتر زمین‌های کشاورزی و باغ‌های روستانشینان زمین‌هایی با متراژ کم است. به گفته دهیار سولقان این طرح برای خرده مالک‌ها چندان خوشایند نیست. او می‌گوید: «خرده مالک‌ها که زمین‌های ۵۰۰ و هزارمترمربع دارند چندان از این طرح استقبال نکرده‌اند. چون کشاورزی در این زمین‌ها دیگر بازده اقتصادی ندارد و درآمد کشاورز در حد یک کارگرساده هم نیست. از طرف دیگر تسهیلاتی هم که دولت در نظر می‌گیرد شامل زمین‌ها و باغ‌های بیش از ۵ هزارمترمربع می‌شود. وام‌های کشاورزی و تسهیلات برای سیستم آبیاری قطره‌ای شامل زمین‌های یک هکتاری و بزرگ می‌شود. در حقیقت زمین‌های کوچک از نظر آنها باغ محسوب نمی‌شود بلکه یک باغچه کوچک است. این خرده مالکان می‌گویند که اگر قرار باشد کاربری کشاورزی زمین‌ها تثبیت شود برای خرده مالک‌ها چه سوددهی خواهد داشت. باغ‌هایی که نه سود اقتصادی دارد و نه امکان ساخت‌وساز پیدا می‌کنند. ما در باغ‌ها نمی‌توانیم حتی یک سرویس بهداشتی بسازیم. کشیدن حصار یا ساخت یک استخر ذخیره آب هم ممنوع است.»

تثبیت مالکیت و شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی در حفظ کاربری اراضی کشاورزی ضروری است. به‌خصوص در زمانی که شهرهای بزرگ، روستاهای نزدیک خود را تبدیل به حیاط خلوت سرمایه‌هایشان کرده و روستاییان نیز به دلیل نداشتن سند مالکیت، دست‌شان به هیچ جا ‌بند نیست. بااین حال هنوز روستانشینان حاشیه البرز برای پیوستن به طرح کاداستر توجیه نیستند. دهیار روستای سولقان می‌گوید: «از ۱۳ مهر ماه از باغداران روستا درخواست کردیم برای تکمیل فرم طرح کاداستر به دهیاری مراجعه کنند که متأسفانه هنوز استقبال زیادی نشده است. روستای سولقان بیش از ۱۶۰ هکتار باغ دارد و سالانه ۹۵۰ تن شاتوت و بیش از ۵۵۰ تن گیلاس از باغ‌های روستا برداشت می‌شود. قبل از اجرای این طرح باید باغداران و کشاورزان آگاه شوند و مزیت‌ها و منافع حاصل از طرح اطلاع‌رسانی شود. با این حال هنوز خرده مالک‌ها وضعیت مشخصی در اجرای این طرح ندارند. امیدوارم با جمع‌بندی و پایش املاک با متراژکم بتوانیم تصمیم درستی برای آنها بگیریم.»

کد خبر 460538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha