همشهری آنلاین: پروژه «مطالعه ساختاری، آسیب‌شناسی و طرح حفاظت نقش‌برجسته‌های سنگی طاق‌بستان» زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه و توسط متخصصان مرمت آثار تاریخی در حال انجام است.

طاق بستان

ثریا باباخانی مدیر پایگاه تاریخی طاق بستان در خصوص جزئیات این پروژه به روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: بر اساس شرح خدمات مصوب این پروژه، ابتدا مطالعات مقدماتی در فاز یک برای ارائه طرح حفاظت انجام خواهد شد و عملیات اجرایی در فاز دوم پس از انجام مطالعات مقدماتی و بر اساس نتایج حاصل از آن اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: «مستندنگاری و فتوگرامتری به همراه آسیب نگاری با ارائه تصاویر تخت و مدل سه بعدی از نقوش برجسته و محوطه و عرصه مجموعه طاق بستان، ساختارشناسی فیزیکی و شیمیایی سنگ‌های محوطه با انجام مطالعات آزمایشگاهی، آسیب‌شناسی سنگ‌ها و شناسایی الگوهای فرسایش نقوش برجسته و رسوبات سنگ‌ها، ارائه طرح حفاظت جامع نقوش برجسته سنگی طاق بستان و پیشنهادهای اجرایی برای پاک‌سازی رسوبات، اصلاح مداخله‌های نادرست پیشین و پر کردن درزها و شکاف‌ها، تثبیت و استحکام‌بخشی ترک‌ها و پوسته‌های متورق سنگ‌ها و مرمت بخش‌های تخریب شده از مهم‌ترین اقداماتی است که در این پروژه انجام خواهد شد.

باباخانی گفت: در این طرح تمام مواد و روش های پیشنهادی در چهارچوب شیوه‌ها و مبانی نوین علم حفاظت و مرمت خواهد بود. بنابراین بر اساس شناخت آسیب‌ها و ساختار سنگ‌ها، مواد و روش‌های پیشنهادی این طرح، طی انجام آزمون‌های پیرسازی آزمایشگاهی و میدانی برای دستیابی به بهترین روش حفظ و مرمت نقوش برجسته سنگی با رعایت کمترین مداخله و حفظ اصالت نقوش برجسته پیش بینی و ارائه می شود.

مدیر پایگاه تاریخی طاق بستان اظهار کرد: پیشنهاد و طرح حفاظت ارائه‌شده پس از کسب مجوزهای لازم از شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نظارت اداره کل امور پایگاه های این وزارتخانه قابل اجرا خواهد بود.

طاق بستان، مجموعه باارزشی از شاهکار هنر و فرهنگ دوره ساسانی در کرمانشاه است که بر صخره کوه و کنار چشمه پرآب و منظری از طبیعت، نمایشگر صحنه‌های تاج ستانی اردشیر دوم و شاپور دوم احتمالا خسروپرویز و نیز حجاری هنرمندانه از صحنه های شکار و بزم با ظرافت و جزییات هنری دوره ساسانی است که بیش از سی سال است که هیچ‌گونه اقدام حفاظتی برروی نقوش برجسته آن انجام نشده و نیازمند توجه ویژه و اقدامات مناسب علمی و عملی برای حفظ و نگهداری آن است.

کد خبر 460517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha