همشهری آنلاین: مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال هفت نوبت پلنگ در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان و همجوار با مرز ترکمنستان مشاهده شده است که البته، مشاهدات در سال‌های گذشته خیلی کمتر بوده است.

مشاهده پلنگ در مرز ايران و تركمنستان افزایش یافت

به گزارش ایرنا، حسن پهلوان گفت: به دلیل بارندگی‌های مناسب پارسال و امسال طعمه پلنگ زیاد شده است که این وضعیت افزایش تعداد دفعات مشاهده این گونه با ارزش را در پی داشته است.

وی گفت: امسال دو نوبت حمله پلنگ به دام‌ها در این منطقه گزارش شده است که بر اثر آن تنها دو راس گوسفند تلف شدند.

وی افزود: چوپانان و عشایر در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی علیرغم حمله پلنگ به دام‌های خود، هیچ گونه آسیبی به این گونه با ارزش وارد نکرده‌اند که باید از آنها قدردانی کرد.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

گلیل و سرانی در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، در  ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

پلنگ ایرانی، زیر پوشش بیمه است و خسارت های این گونه ارزشمند به انسان و دام، توسط بیمه جبران می‌شود.

کد خبر 460438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha