افرا خانی: طبیعت حال آدم را خوب می‌کند. ‌دوست هنرمند نقاشم می‌گوید: «همه‌ی بیماری‌های بشر به‌خاطر این است که از طبیعت دور مانده است.» مثلاً این دوست هنرمند به من می‌گفت: «وقتی کنار دریا رفتی یا کنار رودخانه، بی‌کار ننشین و صدای آب را ضبط کن. شب وقتی غمگینی صدای دریا و رود را بگذار و بشنو تا حالت خوب شود.

طبیعت؛ لذت تماشا، لذت نقاشی

صدای باد را می‌توانی در روزهای پاییزی ضبط کنی یا تصویر برگریزان را فیلم بگیر و ببین!»

اگر صبح هوا یار باشد و تمیز، می‌توانی با کوه‌هاسلفی بگیری و لذتش را ببری.

 طبیعت به ما انرژی می دهد . سهراب سپهری هم نگاه زیبایی به طبیعت دارد. ما را با تفکری ظریف به طبیعت گره می‌زند. حالا نمایشگاهی با موضوع طبیعت و با نگاهی به شعر سهراب سپهری در حال برگزاری است.

نقاشی از طبیعت، یکی از لذت‌های بزرگ است. اولین چیزی که انسان از آن الهام گرفت طبیعت بود. طبیعت اولین معلم است.

دیدن گل و درخت و برف. دیدن گنجشک‌های شاد روی شاخه‌های لخت زمستانی. ردیف درخت‌های سپیدار در مرز باغ‌های همسایه . باغچه و محصولات آن...  این روزها در نگارخانه‌ی لاله نمایشگاه «دشت‌هایی چه فراخ» برپاست.

محمدحسین سعلبی‌فر، مدیر نگارخانه‌ی لاله، در گفت‌وگو با دوچرخه، درباره‌ی این نمایشگاه می‌گوید: «این نمایشگاه به انتخاب مینا قویدل و با شرکت یازده هنرمند  برپاشده است. این نمایشگاه با تکنیک‌های مختلف سعی دارد که جلوه‌های زیبای  طبیعت را به تصویر بکشد. هنرمندانی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند عبارتند از: جمشید پُراوزان، احمد خلیلی‌فرد، میترا صمدی، مهدی ضیاءالدینی، مینا قویدل، خلیل کویکی، مرجان کیائی، محبوبه مغربی، همایون موسوی،  سیروس ولی‌زاده و نادر یاسمی.»

مینا قویدل در معرفی نمایشگاه می‌نویسد: «ارتباط هنرمند با طبیعت از دیرباز و در ادوار تاریخ هنر ارتباطی ریشه‌دار و تنگاتنگ بوده و همواره طبیعت در زمره‌ی اصیل‌ترین و وفادارترین معلمان هنر در نقاشی و طراحی به‌شمار آمده  است!»

 این هنرمند نقاش هم‌چنین می‌نویسد: «اگرچه امروزه دغدغه‌ی تکنولوژی و زندگی ماشینی سبب ایجاد فاصله‌ای عمیق میان انسان و طبیعت و مهم‌ترازهمه، تخریب مداوم آن به دست انسان شده است و ژانر طبیعت، ژانری مغفول و حتی فراموش شده در هنر به‌حساب می‌آید. اما هرگز نمی‌توان ارتباط میان طبیعت با انسان را نادیده انگاشت. هنرمند با پرداختن به طبیعت، از آن خاطره‌ای به یاد ماندنی بر جای می‌گذارد. روح بی‌قرارهنرمند، بیننده‌ی آثارش را در درک احساس و دریافتی که حاصل کشف و شهود  وی از طبیعت است شریک می کند. این نمایشگاه، بیننده را دعوت می‌کند به نگریستن و کنکاش در هرآن‌چه پیرامون اوست.» تابلوها را یکی‌یکی می بینم:کوچه‌ای بارانی و مردی که با چتر سیاهش در انتهای کوچه می‌رود؛ کاری از نادر یاسمی، پنجره‌ای رو به زمستان درخت‌های برفی و گنجشگانی که بال‌هایشان را پوش داده‌اند؛ کاری از مرجان کیایی.  اطلسی‌ها در پیاده راه، خزیده به نیمکتی تنها، طبیعت زیبای کوهستانی، کاری از جمشید پُرازان و... به هر حال اگر طرفدار نقاشی طبیعت هستی سری به نگارخانه‌ی لاله بزن.  تا ۷ آبان هر روز (به استثنای روزهای تعطیل) از ساعت ۹تا  ۱۳و از ساعت ۱۴تا ۱۸ و پنج‌شنبه‌ها  ازساعت ۹تا ۱۳می‌توانی به دیدن این نقاشی‌ها بروی.

 نشانی: خیابان دکترفاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه‌ی لاله، تلفن:

بدون عنوان،  اثر مینا قویدل
باغ پرندگان، اثر همایون موسوی
بدون عنوان،  اثر خلیل کویکی ۸۸۹۶۰۴۹۲

کد خبر 460389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha