مجید جباری:  سخنگوی شورای شهر تهران برای نهمین‌بار طی سال‌جاری پذیرای خبرنگاران بود. علی اعطا که برای پاسخگویی به پرسش خبرنگاران در سالن دکتر شیبانی ساختمان شورای شهر تهران حاضر شده بود، ضمن ارائه گزارش از محورهای مسائل جاری روز مدیریت شهری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

تخریب باغ ها در اثر ساخت و ساز

«گزارشی از کمیته تابلوهای مزین به نام شهدا»، «اجرای مصوبه خانه باغ از هفته آینده»، «آخرین وضعیت طرح تفصیلی منطقه۲۲»، «تصمیم نهایی شورای شهر در مورد جدایی شهرری از تهران»، «ضرورت ایجاد سازوکار جدی‌تر در شهرداری و همکاری بین‌بخشی برای کارآمدتر شدن سامانه شفافیت» و «قدردانی از شهرداری برای خدمات‌رسانی در مراسم اربعین» از محورهای مهم نشست خبری دیروز سخنگوی پارلمان شهری پایتخت بود.
علی اعطا ابتدا با قدردانی از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برای فعالیت ارزشمند در کمیته خدمات شهری ستاد ملی اربعین به آخرین وضعیت بررسی طرح تفصیلی منطقه ۲۲اشاره کرد و گفت: «بعد از مطرح شدن طرح تفصیلی این منطقه از تهران در کمیته‌های فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مقرر شده بود این موضوع در دستور جلسه شورای‌عالی قرار گیرد. از این‌رو در شورا به این نکته اشاره کردیم که براساس بند۳۴ ماده۸۰ قانون شوراها، طرح‌های این‌چنینی قبل از تصویب در مرجع نهایی، باید در شورا بررسی شود و پس از تصویب در کمیسیون معماری و شهرسازی به تأیید نهایی اعضای شورا برسد. » او با تأکید بر اینکه امروز (روز سه‌شنبه) کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه‌ای به این منظور تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: «مجموعه نظراتی آماده شده که در رابطه با طرح تفصیلی منطقه۲۲ ارائه خواهد شد. در آنچه تهیه شده موضوع به آن شکل که موردانتظار شورای پنجم بود دیده نشد؛ به همین دلیل یکی از پیشنهادهای ما در شورای شهر این است که طرح تفصیلی منطقه براساس توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد بازنگری قرار گیرد.

  • خانه‌باغ‌ها برای مالکان به‌صرفه نیست

سخنگوی شورای شهر در ادامه با اشاره به پرسشی درباره خانه‌باغ‌ها، گفت: «با توجه به اینکه تراکمی که می‌دهیم بسیار کم است، تخریب و نوسازی عمدتا برای مالکان به‌صرفه نیست. زمانی تخریب اتفاق می‌افتد که مالکان، مثلا ساختمان دوطبقه را بکوبند و به‌جای آن، ۴طبقه بسازند تا برای آنها ارزش مالی داشته باشد. اما در مورد خانه‌باغ‌ها با توجه به اینکه تراکم بیشتر از قبل به مالکان نمی‌دهیم، مالک به سمت مرمت و نوسازی می‌رود تا بتواند کاربری‌های جدید را در ملک خود مستقر کند. یعنی با میزان تراکمی که می‌دهیم بناهای قدیمی با مکانیزم تشویقی تثبیت می‌شوند. »
مصوبه خانه باغ که طرح آن در شورای پنجم به تصویب رسید از هفته آینده اجرا می‌شود و مالکان باغ‌ها می توانند از هفته آینده مراجعه و براساس فهرست فعالیت های پیش‌بینی شده مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.

  • ۳ اولویت اصلی کمیسیون‌های شورا

سخنگوی شورای شهر تهران سپس با اشاره به برگزاری جلسه‌ کمیسیون تلفیق، گفت: «در این جلسه مصوبه‌ای به تصویب رسید که براساس آن قرار شد ظرف ۲، ۳هفته آینده کمیسیون تلفیق جلسات فشرده‌ای را برگزار کند تا براساس آن هر کدام از کمیسیون‌های شورای شهر تهران ۳ اولویت اصلی خود را اعلام کنند؛ ضمن اینکه قرار است کمیسیون برنامه و بودجه نیز به‌عنوان بخش اجرایی برای تحقق این اولویت‌ها همکاری ‌کند. احصای اولویت‌ها در راستای تحقق برنامه ۵ ساله سوم ضروری است. با توجه به اینکه در برخی موارد، آنطور که شایسته است مدیران ارشد شهری نسبت به برنامه توجه کافی نشان نمی‌دهند، اگر اولویت‌ها مشخص شود، پیگیری‌ها براساس اولویت‌های مطرح شده صورت خواهد گرفت. »
اعطا در ادامه سخنانش با اشاره به مصوبه خانه‌باغ که ابتدای دوره پنجم شورا به تصویب رسیده، اظهار کرد: «به‌دنبال تشکیل کمیته فنی، از هفته آینده مصوبه‌ خانه باغ شورای پنجم اجرایی خواهد شد. برهمین اساس اداره کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران شرایطی را فراهم می‌کند که از هفته آینده مالکان باغ‌ها براساس فهرستی که اعلام شده است بتوانند مجوز بگیرند و فعالیت‌های خود را آغاز کنند. »

  • حفاظت از آثار هنری با سازکار هوشمند

او در ادامه درباره حریم آثار هنری شهر تهران نیز گفت: «در شورا موضوع حریم آثار هنری پیگیری می‌شد اما بعد از برخی اتفاقات، موضوع امنیت فیزیکی آثار هنری به این مصوبه تعمیم داده شد. حریم آثار هنری به حریم کالبدی، حریم فیزیکی و... اشاره دارد. بعد از اتفاقی که در مورد مجسمه قیصر امین‌پور رخ داد، قرار شد این طرح به‌گونه‌ای پیش برود که پیرامون مجسمه‌ها و آثار هنری ارزشمند کنترل نامحسوسی از طریق ابزار هوشمند صورت گیرد. این اقدام درحال پیگیری است اما نباید انتظار داشت که این کار طی یکی، ‌دو هفته انجام شود؛ این موضوع نوعی حفاظت از آثار هنری و ارزشمند در سطح شهر است. »
اعطا درباره اینکه برخی از مدیران ارشد شهرداری زمانی‌که یک حوزه مسئولیتی را می‌پذیرند سعی در نفی برخی از تخلفات شهر در لایه‌های زیرین (ساخت‌وسازهای غیرمجاز) دارند، بیان کرد: «در دوره مدیریت شهری جدید هیچ موردی از تخلف در ساخت‌وساز در رابطه با مدیران ارشد صورت نگرفته است، اما در لایه‌های زیرین در سازمان‌های مختلف این نوع فساد وجود دارد که شهرداری هم از این امر مستثنی نیست. باید به سمتی حرکت کنیم که در وهله نخست، ضوابط و مقررات شفاف شود، دوم باید سامانه شفافیت را به همه موارد تعمیم دهیم و در آخر همکاری شهروندان با مدیریت شهری باید افزایش یابد. شهروندان درصورت کشف تخلفات، باید آن را به مدیران شهری گزارش کنند. در این صورت اگر گزارش‌هایی مبنی بر فساد به شورای شهر برسد، برای مقابله با آن، هیچ تسامحی نخواهیم داشت. »

  • کاهش تخلفات در حوزه صدور پروانه

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نادیده گرفتن طرح تفصیلی و طرح جامع در ساخت‌وسازهای پایتخت بیان کرد: «هم‌اکنون وضعیت خوبی در ساخت‌وسازهای جدید شهر تهران حاکم است و در پروانه‌های جدیدی که از سوی شهرداری صادر می‌شود، شاهد کاهش تخلفات هستیم. البته تهران با یک بافت ناهمگون شکل گرفته که بخشی از آنها براساس مجوزهای غیرقانونی و برخی دیگر براساس مجوزهای قانونی اما غیرکارشناسی بوده است. آخرین حربه برای انجام تخلفات از طریق شورای معماری مناطق بود که این موضوع به‌شدت تحت کنترل قرار گرفته و امروز آنچه در حوزه صدور پروانه اتفاق می‌افتد قابل دفاع است. »

  • تذکرهای بی‌پاسخ زیاد نیست

در ادامه نشست، خبرنگاری درباره بی‌پاسخ ماندن برخی تذکرات اعضای شورای شهر توسط شهرداری سؤال کرد که اعطا در پاسخ گفت: «تذکرها بلافاصله پس از اتمام جلسه از طریق رئیس شورای شهر به شهرداری ارسال می‌شود. درصورت عدم‌پاسخگویی به تذکرات، جواب این تذکرها به‌صورت کتبی، مکرر پیگیری می‌شود. البته مواردی که بی‌پاسخ بوده به لحاظ درصدی زیاد نیست، اما انتظار داریم که مدیریت شهری به سرعت به این تذکرات پاسخ دهد و درصورتی که تذکری قابل تحقق نباشد هم مدیریت شهری باید درباره آن توضیح دهد. به هر حال خواهش من از مدیران زیرمجموعه شهرداری این است که نسبت به پاسخ به تذکرات با جدیت بیشتری ورود کنند. گاهی سهل‌انگاری‌هایی دیده می‌شود که امیدوارم زمینه‌ای فراهم نشود که این موضوع تبدیل به معضل شود. »

  • استدلال موافقان و مخالفان جدایی ری از تهران

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفکیک ری از تهران، عنوان کرد: «تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر تفکیک انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداری ری و تهران مطرح کرده‌اند. البته این موضوع جدیدی نیست و پیش از این چندبار عنوان شده و بسیار بحث‌برانگیز بوده است؛ اما تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص با مجلس است، نه شورای اسلامی شهر. »
اعطا به استدلال موافقان جدایی ری از تهران اشاره کرد و افزود: «مهم‌ترین استدلال موافقان، بحث مربوط به قانون اساسی است. آنها می‌گویند وقتی ری فرمانداری دارد، چرا نباید شورای شهر و شهردار مستقل داشته باشد. اما از سوی دیگر در قانون شوراها مصوب شده که تهران، شمیرانات و ری باید یک شورا داشته باشد؛ بنابراین مخالفان، برداشتی از مغایرت را مطرح می‌کنند. این در حالی است که موافقان جدایی ری از تهران بر این باورند که این، مشکلی قانونی است و باید رفع شود.

  • ایجاد سازوکار جدی‌تر برای سامانه شفافیت

توضیح درباره سامانه شفافیت شورا، دیگر محور صحبت‌های علی اعطا بود. سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در این‌باره گفت: «هم‌اکنون، سامانه شفافیت به مرجعی رسمی برای رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است. درباره اینکه عنوان می‌شود این سامانه به‌صورت گزینشی عمل می‌کند، چنین تصوری ندارم اما سامانه شفافیت به یک سازوکار جدی‌تری در شهرداری نیاز دارد. در همین رابطه لازم است شهرداری تهران برای این سامانه یک سازوکار بین‌بخشی پیش‌بینی و برای به‌روز شدن آن کمک کند. »
او با بیان اینکه این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه مطرح خواهم کرد، افزود: «در رابطه با انتشار برخی موارد مقاومت‌هایی در برخی سطوح شهرداری وجود دارد که یکی از معاونان شهردار نیز این موضوع را تأیید کرده‌؛ هرچند که ایشان این مقاومت‌ها را مؤثر ندانسته‌ است اما معتقدم که این مقاومت‌ها روند را کند می‌کند. »

  •    اعلام نتیجه بررسی نامگذاری معابر شهر؛ ماه آینده

اعطا که ‌ماه گذشته مسئولیت کمیته بررسی نامگذاری تابلوهای مزین به نام شهدا را برعهده گرفته است، درخصوص آخرین وضعیت بررسی‌ها در این کمیته گفت: «این موضوع را از چند ورودی مشخص پیگیری کردیم. ابتدا مناطق شهرداری که اطلاعات بسیار دقیقی گردآوری و شهرداران مناطق، معاونت‌های مربوطه و مسئولان حراست، آن را امضا و تأیید کردند. علاوه بر شهرداری‌ مناطق، مکاتبه‌ای نیز با شورایاری‌ها و هیأت رئیسه شوراهای مناطق داشتیم. با رسانه‌هایی که این گزارش‌ها را منتشر کرده بودند هم مکاتباتی داشتیم که اگر مستنداتی دارند، برای ما ارسال کنند. اما این اطلاعات با تأخیر به‌دست ما رسید. مجموعه اطلاعات همه معابر به‌ویژه معابر مسئله‌دار را دریافت کردیم و آمار و تحلیلی در مورد آنها صورت گرفته است. او اضافه کرد: «هم‌اکنون، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری (فاوا) در حال بررسی این تابلوهاست تا ببینیم از چه زمانی تابلوها دچار مشکل شده‌اند و پیمانکاران و ناظران چه کسانی بودند و آیا تعمدی صورت گرفته است. براین اساس، نخستین کمیته بررسی تابلوها، ۸مهرماه برگزار شده و گزارش نهایی نیاز به یک ‌ماه زمان دارد تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم. »

تفکیک انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداری ری و تهران موضوع جدیدی نیست و پیش از این چندبار عنوان شده و بسیار بحث‌برانگیز بوده است؛ اما تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص با مجلس است، نه شورای اسلامی شهر

کد خبر 460368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 0
    در ونکوور و تورنتو هم شهرهای اطراف هم شهرهای کوچک جدا و شهرداری و حتی نماینده مجلس جدا دارند. مثل شهر برنابی یا شهر لانگلی در ونکوور که چسبیده به ونکوور هستند.