همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو پستانک هوشمندی طراحی کردند که قادر است میزان قند خون نوزاد را با استفاده از بزاق اندازه‌گیری کند.

پستانك هوشمند

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، این پستانک هوشمند بر این اساس عمل می‌کند که میزان قند موجود در بزاق با قند موجود در جریان خون رابطه دارد.

 هنگامی که نوزاد پستانک را می‌مکد، مقداری از بزاق او از طریق یک لوله باریک به درون پستانک وارد می‌شود. درون این ابزار، ‌آنزیمی که روی یک الکترود نواری قرار دارد، قند موجود در بزاق را به پالس‌های الکتریکی ضعیف تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها به‌ طور بی‌سیم برای یک برنامه تلفن همراه ارسال می‌شوند و این برنامه با تجزیه و تحلیل سیگنال، مقدار قند موجود در خون نوزاد را اندازه‌گیری می‌کند.

در آزمایشات اولیه، این ابزار علاوه بر اندازه‌گیری قند خون نوزادان، تغییرات میزان قند خون داوطلبان بالغ مبتلا به دیابت نوع یک را نیز با دقت بالایی اندازه گیری کرد. ممکن است با بهبود این فناوری امکان اندازه‌گیری نشانگرهای زیستی مرتبط با سایر بیماری‌ها نیز فراهم شود.

در حال حاضر برای اندازه‌گیری قندخون نوزادان با استفاده از یک شیوه غیرتهاجمی، چاره‌ای جز مراجعه به بیمارستان و استفاده از حسگرهای پوستی وجود ندارد. این حسگرها گلوکز موجود در مایع بین سلولی پوست را اندازه‌گیری می‌کنند.

محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند از این فناوری هوشمند به عنوان یک شیوه غیرتهاجمی متداول برای اندازه‌گیری قند خون نوزادان بهره بگیرند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.

کد خبر 460354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha