یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: 10 ماه پس از انتخاب نیکلا سارکوزی به ریاست جمهوری، صبح امروز یکشنبه نهم مارس (19 اسفند) در فرانسه انتخابات سراسری شوراهای شهر آغاز شده است که آزمونی بزرگ برای محک اقبال عمومی به دولت محسوب می‌شود.

خبرگزاری آلمان از پاریس گزارش داد، پس از رقابت به شدت سیاسی انتخاباتی، حزب UMP سارکوزی تخمین می‌زند در بسیاری از شهرها و حومه‌شهرهای فرانسه نتیجه انتخابات را به مخالفان چپگرا واگذار کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان قصد دارند از انتخابات شوراها برای ابراز نارضایتی‌شان از سبک حکومتداری سارکوزی استفاده کنند.

مراکز رای‌گیری از ساعت 8 صبح کارشان را آغاز کرده و تا ساعت 20 مشغول اخذ رای خواهند بود. در مناطقی که نیاز به برگزاری دور دوم انتخابات باشد، رای‌دهندگان باید 16 مارس دوباره پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

حدود 44 میلیون فرانسوی و شهروندان عضو اتحادیه اروپا که ساکن فرانسه باشند، واجد رای دادن به بیش از 36 هزار منطقه هستند که نیاز به شهردار یا شورای شهر دارند.

طبق معمول، بسیاری از وزیران فرانسوی نیز خواستار تصدی سمت‌های شهری هستند که از میان آنها می‌توان به کریستین لاگار (Christine Lagarde)، وزیر دارایی و رشید داتی (Rachida Dati)، وزیر دادگستری اشاره کرد.

سوسیالیست‌ها قصد دارند با پیروزی در بیشترین تعداد ممکن شهرها نیروی مخالفی را در مقابل دولت پاریس ایجاد کنند.

این انتخابات برای جبهه ملی که افراطی راستگراست، کمونیست‌ها و حزب جدید میانه‌رو MoDem فرصتی به شمار می‌رود تا خارج از پارلمان یک بنیان سیاسی برای خود دست و پا کنند.

کد خبر 46033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز