همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران گفت: دوران روزمرگی و ندانم کاری و فرصت سوزی به پایان رسیده است، نیازمند وحدت ملی برای تحول هستیم.

ابوترابي‌فرد

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: نظام اسلامی نمی‌تواند در برابر امت اسلام بی‌تفاوت باشد. خیرخواهی از شاخص‌های کلیدی یک نظام اسلامی است

وی خاطرنشان کرد: ملک را بدون نصیحت نمی‌توان نگاه داشت و زمامداران و حاکمان باید به این اصل کلیدی توجه ویژه کنند. پیامبر اکرم در حج‌الوداع می‌فرمایند سه خصلت را باید هر انسانی داشته باشند؛ خالص کردن عمل برای خدا، نصیحت پیشوایان مسلمان و همراه بودن با جماعت مسلمانان. اینها وحدت آفرین است و سرمایه نظام اسلامی وحدت و انسجام ملی و اسلامی است. رابطه زمامداران و مردم باید بر اساس نصیحت و انتقاد متقابل استوار شود و مردم از سر خیرخواهی زمامداران را نصیحت کنند و معایب آنها را گوشزد کنند و زمامداران پذیرای نصیحت و انتقاد باشند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مردمی که اهل نقد عالمانه و منصفانه نیستند و نصیحت کنندگان و منتقدان را دوست نمی‌دارند راه به سعادت نمی‌برند.

ابوترابی فرد در ادامه در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی را گرامی داشت و اظهار کرد: برای فرزند برومند امام، فقیه بصیر و زاهد و شجاع حضرت آیت‌الله مصطفی خمینی علو درجات را مسئلت دارم.

وی از ملت عراق و دولتمردان برآمده از اراده ملت عراق که در مدیریت شایسته مراسم انسان‌ساز و اقتدارآفرین اربعین حسینی تلاش کردند، کمال تشکر را اعلام کرد و گفت: امیدوارم این حرکت انقلابی، الهی، سیاسی و عبادی راه را برای وحدت امت اسلام در مسیر تحقق اهداف عاشورا در سراسر دنیای اسلام هموار بکند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی و با تاکید بر استفاده از جامعه دانشگاهی در مدیریت کشور گفت: باید صدای دانشگاهیان به ویژه دانشجویان شنیده شود و اجازه دهیم تشکل‌های دانشجویی نقطه نظرات خود را در مورد مسایل کشور در حضور روسای محترم قوا مطرح کنند. این درسی است که از آغاز انقلاب آموخته‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در حوزه بازار ارز مورد حمایت قاطبه جامعه علمی و دانشگاهی است اما بعضی از تصمیمات اقتصادی دولت مورد نقد جامعه دانشگاهی و علمی است و باید به آن توجه داشت و نصیحت برآمده از عقل را به عنوان نقشه راه در نظر گرفت.

ابوترابی‌فرد گفت: این سخن که عده‌ای بر تعامل سازنده با دنیا و عده‌ای بر تقابل مستمر با جهان تاکید دارند قرین انصاف نیست. اینجانب یک چهره عالم و متعهد و سیاستمدار نمی‌شناسم که معتقد به تعامل مستمر با جهان در مقابل با نگاه تعامل سازنده با جهان باشد. چگونه در نهاد علم و دانشگاه این سخن قابل طرح است؟ در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در حوزه سیاست خارجی و تقویت روابط خارجی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها تاکید شده است. کدام سیاست‌مدار مقابل این تفکر اعتقاد به تقابل مستمر با جهان دارد در حالی که راهبرد ما ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورهاست.

وی ادامه داد: تقویت روابط سازنده با کشورهای غیرمتخاصم، بهره‌گیری از روابط برای افزایش توان ملی و مقابله با افزون خواهی و اقدام متجاوزانه در روابط خارجی، تلاش برای رهایی منطقه از حضور بیگانگان و آمریکا که موجب ارتقای امنیت و اقتدار ملت ایران و ملت اسلام است، از دیگر اهداف این چشم‌انداز در روابط خارجی است. از این رو با صراحت می‌توان گفت راهبرد جمهوری اسلامی ایران که مورد حمایت آحاد ملت و جریان‌های سیاسی است، تعامل سازنده با جامعه جهانی است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی این بوده است که از آغاز حرکت انقلابی ملت ایران و شکل‌گیری نظام اسلامی به جنگ افروزی و تقابل مستمر با جمهوری اسلامی ایران بپردازند و می‌بینیم که امروز به راهبرد رییس جمهور آمریکا در برابر جامعه جهانی تبدیل شده است و تقابل مستمر با جهان راهبرد آمریکاست. ملت عزیز ما و جریان‌های سیاسی از هر گروه و جناح از این فکر مبرا هستند.

وی تاکید کرد: عامل بازدارنده آمریکا از جنگ‌افروزی علیه ایران که او را از تعرض به جغرافیای ایران اسلامی بازداشت، قدرت دفاعی و جبهه مقتدر مقاومت اسلامی، وحدت ملت ایران است که آن هم از اندیشه سیاسی الهی، امام و منطق عقلانی و علمی و وحیانی رهبر معظم انقلاب الهام گرفته است. به گمان من آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای همسو با آنها یک زبان بیشتر نمی‌فهمند و آن زبان قدرت است. کشورهایی که می‌خواهند از منافع ملی خود در برابر این زیاده خواهان دفاع کنند باید به قدرت سیاسی، علمی و دفاعی و اقتصادی آراسته گردند و باز زبان برآمده از اقتدار حافظ منافع خویش باشند. ملت ایران با زبان منطق و اقتدار برآمده از ایمان و متکی بر توانایی‌های علمی، سیاسی، دفاعی با قدرت‌های جهان گفت‌وگو می‌کند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم و آنان را برای پاسخ به مسایل کلیدی و اساسی فرا بخوانیم باید برخی سوالات را از خود بپرسیم: این‌که چگونه با کمترین استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی دوران تحریم را به دوران شکوفایی تبدیل کرد؟ چگونه با یک برنامه میان مدت رشد نقدینگی سرسام آور را مهار کرد؟ چگونه می‌توان از این حجم بزرگ نقدینگی با کمترین هزینه برای خلق ثروت، رشد تولید و اشتغال و رشد اقتصادی بهره گرفت؟

وی با اشاره به اینکه در آستانه تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هستیم و تاکید رهبری بر اصلاح ساختاری بودجه با تاکید بر قطع وابستگی بوجه به نفت و اراده سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی نمودن این مهم که گامی ارزشمند و تحسین‌برانگیز است خاطرنشان کرد: شایسته است برای فراهم آوردن زمینه قطعی قطع وابستگی نفت، بودجه تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز گردد. در گام دیگر کسری واقعی بودجه را با تحلیل دقیق هزینه‌های واقعی کشور تبیین کنیم. برای تامین کسری بودجه مجلس به دولت اجازه فروش اوراق را بدهد و هر مقدار که اوراق در بازار به فروش رفت برای تامین کسری بودجه به کار بسته شود و اوراق باقی مانده را صندوق توسعه ملی خریداری کند و منابع آن را بدون سود در اختیار دولت قرار دهد.

امام‌ جمعه موقت تهران گفت: بودجه کشور تراز نیست و با فروش سرمایه آن را تراز می‌کنیم. کسری واقعی بودجه باید شفاف شود و دولت و نمایندگان با شفافیت به میزان تعهداتی که به صندوق توسعه ملی دارند وقوف پیدا می‌کنند با این کار در مدیریت هزینه‌ها و برای دستیابی به درآمدهای پایدار قدم برمی‌دارند.

وی بر درآمدزایی پایدار تاکید کرد و گفت: با توجه به کاهش فروش نفت و مشکلاتی که به واسطه تحریم‌ها با آن همواره مواجه هستیم باید برای افزایش درآمدهای مالیاتی اقدام کنیم، البته تاکید می‌کنم که منظور مالیات‌هایی است که باید صاحبان ثروت و درآمد انبوه پرداخت کنند و باید مراقب باشیم این مساله به حوزه اشتغال و تولید صدمه نزند. برای رسیدن به این مهم لازم است از فرار مالیاتی جلوگیری شود. اصلاح پایه و نرخ‌های پوشش مالیاتی، کاهش معافیت‌های مالیاتی مانند حذف معافیت بر درآمد حاصل از فروش مواد خام، یا حذف معافیت مالیاتی از فعالیـت‌های هنری و فرهنگی که مالیات تجاری دارند.

ابوترابی فرد با اشاره به یارانه بودجه‌ای و فرابودجه‌ای پنهان در سال ۱۳۹۸ تصریح کرد: حدود یک هزار و سیصد هزار میلیارد تومان یعنی عددی تقریبا معادل بودجه کل کشور، امروز یارانه‌های پنهان کشور است. یارانه انرژی و غیر انرژی. این عدد بزرگ در اقتصاد کشورهای همسایه شرقی و غربی ما وجود ندارد اما در اقتصاد ایران این عدد بزرگ وجود دارد. باید نظام مدیریتی و علمی و دانشگاهی کشور برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و فرصت بی‌بدیل برای رفع فقر و بی‌عدالتی و حمایت منطقی از اقشار ضعیف و غیره استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: باید با اجماع نخبگان علمی و سیاسی مسایل اساسی کشور را حل کنیم. با دعوا و نزاع مسایل اصلی کشور بر زمین می‌ماند. این رشد نقدینگی که در دولت فعلی به این حجم رسیده است در دولت‌های گذشته هم با همین شتاب رشد داشته است. این عددها رشد کرده اما به رشد و شکوفایی و اقتصاد منجر نشده است.

امام‌ جمعه موقت تهران خطاب به دولت گفت که هنر شما خلق این اجماع است و بنده با تجاربی که دارم می‌گویم این اجماع را اگر با نگاه خیرخواهی باشد می‌توان خلق کرد. باید مدیران و مسئولان کشور را برای یک تحول بزرگ آماده ساخت. دوران روزمرگی و ندانم کاری و فرصت سوزی به پایان رسیده است نیازمند وحدت ملی برای تحول هستیم. اگر می‌خواهیم در مسیر پاسخ به نیازهای اساسی مردم قدم برداریم باید در این زمینه‌ها کاری کنیم.

وی هم‌چنین بر پرداخت بودجه به ذی‌نفع نهایی تاکید کرد و افزود: البته اراده دولت هم بر همین است. این کار به دولت اجازه می‌دهد که هزینه‌های واقعی کشور را رصد کند و متوجه شود که هزینه‌های واقعی کشور در چه زمینه‌هایی است. دولت از هزینه‌های واقعی کشور اطلاع شفاف و دقیق ندارد. دولت اعتبارات دستگاه‌ها را به صورت سرجمع به آنها تخصیص داده و دستگاه‌ها درباره نحوه پرداخت به ذی‌نفع نهایی تصمیم می‌گیرند. از این رو ابزار کارآمد برای نظارت در اختیار ندارد و امکان مدیریت هزینه‌ها وجود ندارد و موجب انحراف بودجه از اهداف مصوب طبق صلاحدید دستگاه اجرایی و نرسیدن بودجه به ذی‌نفع نهایی تعریف شده در قانون می‌شود. از این رو باید پرداخت‌ها صرفا توسط خزانه‌داری کل و مستقیم به ذی‌نفع نهایی انجام شود.

ابوترابی فرد گفت: هر قرانی که از منابع عمومی پرداخت می‌شود باید از خزانه‌داری کل پرداخت شود. باید اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها مشمول این فرایند شود تا بدانیم در کشور چه خبر است. هم‌چنین باید این فرایند برای منابع شرکت‌های دولتی نیز اجرا شود.

کد خبر 460304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha