مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

فاطمه رحمتی- ملایر ـ خبرنگار: شهرستان ملایر با تاکستان‌های سرسبز انگور، مرکز تولید خوشه‌های زرینی است که کام مردم این دیار را از دیرباز شیرین کرده و شیره انگور و حبه‌های کشمش آن سوغات همیشگی باغداران زحمتکش این دیار برای سایر ساکنان ایران‌زمین بوده است.  

انگور ملایر

این قابلیت و ظرفیت چشمگیر ملایر تا جایی پیش رفت که سال گذشته در بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان سازمان جهانی فائو، انگور دره جوزان ملایر به ثبت جهانی رسید و مدال افتخار شهر جهانی انگور نصیب این شهرستان شد.  اکنون ملایری‌ها در فصل برداشت انگور به پاس شکرگزاری بر این همه نعمتی که خداوند به آنها ارزانی داشته است و به پاس کسب این موفقیت بزرگ، خود را برای برگزاری جشن جهانی شدن انگور آماده می‌کنند تا همه گردشگران و مسافران بدانند از کنار انگور ملایر و مشتقات آن نمی‌شود ساده و بی‌تفاوت عبور کرد.  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان این‌که سال گذشته افتخار بزرگ ثبت شهر جهانی انگور به نام ملایر در سازمان جهانی فائو رقم خورد، می‌گوید: آبان‌ ماه جشن بزرگ جهانی شدن انگور ملایر را با حضور مقامات کشوری برگزار می‌کنیم.  

علی مروت‌امیری با بیان این‌که بحث جهانی شدن انگور ملایر تغییر و تحول عظیمی در رونق تولید و فروش محصولات انگور و کشمش ملایر ایجاد کرد، می‌افزاید: انگور ملایر و دره جوزان در سایت جهانی خواربار به ثبت رسیده است.  وی با بیان این‌که میانگین تولید سالانه انگور ملایر ۲۵۰ هزار تن است، یادآوری می‌کند: برداشت انگور از باغ‌های ملایر از شهریور آغاز شده است و تا پایان آبان‌ ادامه دارد. مقدمات پخش زنده آیین برگزاری جشن جهانی شدن انگور ملایر هم از شبکه‌های سراسری صدا و سیما فراهم شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان این‌که میانگین تولید شهرستان در هر هکتار ۲۲ تن است، اظها می‌کند: باغدار نمونه ما محمد غفاری در روستای افسریه ملایر توانست با اجرای طرح داربستی کردن باغ و رعایت اصول باغداری به تولید ۱۱۰ تن در هر هکتار دست یابد و در کشور به عنوان باغدار نمونه معرفی شود.  

مروت‌امیری با اشاره به این‌که ملایر قابلیت تولید انگور فراوان با کیفیت مرغوب و جهانی را دارد، ادامه می‌دهد: باید با افزایش کیفیت و کار اصولی، آموزش کشاورزان و فرهنگ‌سازی در این زمینه میزان تولید انگور را در باغ‌ها به ۲ برابر میانگین کشوری برسانیم. مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر هم می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید و برداشت انگور نسبت به سال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و به بیش از ۲۴۰ هزار تن برسد.  مصطفی باقرزاده با بیان این‌که سال گذشته به علت سرمای بهاره حدود ۲۰ درصد سرمازدگی در باغ‌های انگور این شهرستان داشتیم که میزان تولید را به بیش از ۱۹۰ هزار تن کاهش داد، می‌افزاید: حدود ۷۶ درصد از انگور برداشت‌شده به انواع کشمش تیزابی، آفتابی و سایه خشک تبدیل و بقیه به صورت تازه‌خوری و دیگر مشتقات انگور همچون شیره، رب انگور، شربت، آبغوره و سرکه مصرف می‌شود.  

کد خبر 460293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha