جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت با اعلام ریشه‌کنی نوع ۳ ویروس وحشی فلج اطفال در جهان، این موفقیت را دستاوردی برای انسانیت خواند.

polio

به این ترتیب فقط یک سویه دیگر ویروس وحشی فلج اطفال در حال انتقال در طبیعت باقی می‌ماند.

هر سه نوع ویروس‌ وحشی فلج اطفال می‌توانند باعث فلج و مرگ شوند، اما سازمان جهانی بهداشت با توجه تفاوت‌های ویروس‌شناختی آنها را در سه رده جداگانه قرار می‌دهد.

آخرین مورد ثبت‌شده بیماری ناشی از ویروسی وحشی نوع سوم (WPV3) در سال ۲۰۱۲ در  شمال  نیجریه ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک هیات کارشناسی مستقل به ریاست تدروس آدانوم قبریسیوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) که مصادف با روز جهانی فلج اطفال است، در بیانیه‌ای اعلام کردند معیارهای لازم برای «تایید ریشه‌کنی این سویه ویروس» به دست آمده است.

ریشه‌کنی نوع دوم ویروس وحشی فلج اطفال (WPV2) در سال ۲۰۱۵ اعلام شد، اما نوع اول ویروس وحشی همچنان در افغانستان و پاکستان در حال گردش است.

اشکال غیر وحشی ویروس فلج اطفال یا ویروس‌های ضعیف مربوط به واکسیناسیون در بخش‌های از آفریقا و آسیا در حال گردش هستند. این ویروس ضعیف‌شده که در واکسن‌ها به کار می‌رود، برای مدت پس از دریافت واکسن از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شود.

این ویروس واکسن ممکن است جهش پیدا کند و در صورتی که میزان ایمنی‌سازی در جوامع اطراف بیش از حد پایین باشد، باعث بیماری شود.

کد خبر 460274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha