چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترامپ اعلام کرد دولتش تحریم‌های اخیرا اعلام‌شده بر ضد ترکیه را با توجه برقراری آتش‌بس «دائمی» در سوریه لغو می‌کند.

Trump

به گزارش گاردین ترامپ در سخنانی تلویزیونی در روز چهارشنبه اول آبان (۲۳ اکتبر) اعلام کرد دولتش همه تحریم‌هایی را که به دنبال حمله ترکیه به شمال سوریه بر این کشور اعمال کرده بود، پس از توافق ترکیه با روسیه برای کنترل ناحیه قبلا تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه لغو می‌کند.

ترامپ در سخنانش تاکید کرد که نیروهای آمریکایی «در امان» هستند و آمریکا جنگ در منطقه را به بقیه قدرت‌ها وامی‌گذارد.

او افزود:‌ «بگذارید کسان دیگری روی این شن‌هایی که مدت‌هاست به خون آلوده‌اند، بجنگند.»

این اعلام ترامپ هنگامی انجام می‌شود که نیروهای روسی در نتیجه توافق آنکارا و مسکو حضورشان در شمال شرق سوریه گسترش داده‌اند.

فقط یک هفته پیش بود که ترامپ پس از حمله ترکیه به منطقه تحت کنترل نیروهایی به رهبری کردها در شمال شرق سوریه، اعمال رشته‌ای از مجازات‌های مالی را بر آنکارا را اعلام کرد (از جمله وضع دوباره عوارض ۵۰ درصدی بر فولاد ترکیه.)

حمله ترکیه به سوریه چند ساعت پس از مکالمه تلفنی ترامپ و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شروع شد که اردوغان در آن برنامه‌اش برای ایجاد نوار حائل در منطقه تحت کنترل کردها را به اطلاع ترامپ رساند و چراغ سبز عملیات را از او گرفت.

ترامپ در این سخنان گفت که ترکیه به دولتش اطلاع داده است که همه عملیات رزمی را در سوریه متوقف و آتش‌بس دائمی را رعایت می‌کند.

او افزود:‌ «بنابراین من به وزیر خزانه‌داری دستور دادم که همه تحریم‌های اعمال‌شده از ۱۴ اکتبر را لغو کند.»

ترامپ گفت‌: «چند امریکایی دیگر باید در خاورمیانه در میانه این نزاع‌های باستانی قبیله‌ای و مذهبی کشته شوند. من متعهد به ادامه مسیری متفاوت هستم، مسیری که به پیروزی آمریکا بینجامد.»

کد خبر 460201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha