پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵
۰ نفر

فرشته بامری- خبرنگار: عمیرگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات به خودروها از جمله صنوفی هستند که باید به دور از محیط شهری و منازل مسکونی جانمایی شوند تا کمترین مزاحمت و آلودگی صوتی و بصری را برای شهروندان ایجاد کنند.

خودروهای سنگین

این روزها با توجه به ازدیاد مکانیکی‌ها در جای‌جای شهرها به ویژه در دل محلات و مناطق مسکونی، بسیاری از شهروندان ناچارند آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی این صنف را تحمل کنند. به عنوان نمونه وقتی از ورودی ایرانشهر وارد این شهر می‌شویم و از بولوار خاتم عبور می‌کنیم، تصویری از خودروهای سنگین را می‌بینیم که پارک شده‌اند و این تصویر تا انتهای بولوار خاتم و بلوچ همچنان دیده می‌شود.  کامیون‌های سنگین در خیابان‌های ایرانشهر می‌آیند و می‌روند و و صدای بوق گوش‌خراششان رهگذران، عابران و رانندگان خودروها را آزار می‌دهد. زیرا تعمیرگاه‌های خودرو در این بولوار تجمیع شده‌اند.  توقف خودروهای سنگین برای تعمیر در مقابل این تعمیرگاه‌ها علاوه بر آلودگی بصری سبب ترافیک درون‌شهری و سلب آسایش شهروندان نیز شده است.  

  • گلایه شهروندان

یکی از شهروندان ایرانشهری می‌گوید: اغلب خودروهای سنگین که تعدادشان بالا هم است به حمل بار و سوخت می‌پردازند. این خودروها هرگاه نیاز به تعمیر پیدا کنند در بولوار خاتم ایرانشهر توقف می‌کنند.   «مجید محبی‌تبار» می‌افزاید: شهروندانی که از این مسیر عبور می‌کنند به ناچار با انواع تریلی و کامیون‌های سنگین که حتی پیاده‌رو را هم اشغال می‌کنند و جایی برای تردد مسافر نمی‌گذارند، روبه‌رو می‌شوند.  وی ادامه می‌دهد: از ظاهر کامیون‌ها می‌شود فهمید نخاله‌های ساختمانی، گچ و فرآورده دامی یا اثاثیه منزل حمل می‌کنند، حضور آن‌ها در ۲ طرف خیابان علاوه بر ایجاد ترافیک به بوق‌های ممتد خودروهای سواری منتهی می‌شود که آلودگی صوتی را هم رقم می‌زند.  وی می‌گوید: آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، خیال راحت رانندگان خودروهای سنگین در استفاده از خیابان و بولوار شهر به عنوان محل توقف است؛ حتی دیده شده کامیون‌ها در کوچه پس‌کوچه‌ها هم توقف می‌کنند.  

  • سلب آسایش شهروندان 

شهروند دیگری هم که از آلودگی صوتی و بصری ناشی از ورود و توقف خودروهای سنگین در ایرانشهر گلایه دارد، می‌گوید: بولوار خاتم سال‌هاست به توقفگاه خودروهای سنگین از جمله کامیون، تریلر، اتوبوس و مینی‌بوس تبدیل شده و در طول شبانه‌روز سروصدا و مزاحمت این خودروها، اهالی محل را کلافه کرده است.   «نصرالله بخشی» می‌افزاید: ورود خودروهای سنگین به داخل شهر باعث سلب آسایش شهروندان و ساکنان منطقه و توقف طولانی‌مدت خودروهای سنگین سبب تخریب آسفالت و معابر شهر می‌شود؛ همچنین در حین تعطیلی مدارس شاهد ترافیک سنگین در بولوار خاتم هستیم. انتظار داریم پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه ورود کند تا ترافیک این بخش از شهر کاهش یابد.  وی ادامه می‌دهد: بیشتر این رانندگان ترددهای جاده‌ای دارند و شب یا روز در جاده رانندگی می‌کنند، انتظار می‌رود تعمیرگاه‌های کامیون‌ها به خارج شهر انتقال یابند یا تردد خودروهای سنگین توسط پلیس راهور کنترل شود تا قدری از مزاحمت‌های ایجادشده برای شهروندان کاهش یابد.  

ایجاد مجتمع‌های خدمات فنی 

رئیس پلیس راهور ایرانشهر در این خصوص به همشهری می‌گوید: ایجاد مجتمع‌های خدمات فنی و خودرویی در شهر برای صنوف مورد نیاز شهروندان مانند تعمیرکاران خودرو، صافکاری، اگزوزسازی، جلوبندی، باتری‌سازی و برق خودرو در خارج از شهر به‌ویژه برای خودروهای سنگین یکی از راه‌های کاهش مزاحمت این دسته از صنوف است. «علی ترکمانی» می‌افزاید: تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین در بولوار خاتم تجمیع شده‌اند و چاره‌ای جز ورود خودروهای سنگین در بولوار خاتم وجود ندارد. فقط در صورتی می‌توان این مشکل را حل کرد که نهادهای مربوطه به ایجاد مجتمع‌های تعمیرگاهی در بیرون شهر اقدام کنند تا مکانیکی‌ها به آن‌جا منتقل شوند. وی ادامه می‌دهد: پس از انتقال آن‌ها راهنمایی و رانندگی تابلوهای توقف ممنوع را در محل‌های مربوطه نصب می‌کند و در صورت مشاهده توقف کامیون‌ها، پلیس با جرثقیل به حمل خودرو اقدام خواهد کرد.  

  • اجرای گشت‌های روزانه 

رئیس پلیس راهور ایرانشهر می‌گوید: حضور روزانه گشت‌های پلیس و تشدید نظارت‌های ترافیکی از طریق گشت‌های روزانه در شهر توسط پلیس راهور ایرانشهر در حال اجراست. این نظارت‌ها برای کنترل دقیق رانندگان متخلفی است که با عدم رعایت قوانین و مقررات و ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز، امنیت و آرامش تمامی رانندگان و عابران را به چالش می‌کشند و قطعاً با رانندگانی که مرتکب این تخلفات شوند قاطعانه برخورد می‌شود. «علی ترکمانی» با اشاره به اجرای طرح ویژه ترافیکی پلیس می‌گوید: این طرح با هدف ارتقای ایمنی تردد دانش‌آموزان از اول مهر آغاز شد و تامین ایمنی تردد دانش‌آموزان به‌ویژه در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و پوشش ترافیکی مدارس در حاشیه خیابان‌ها در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است.  این مسئول از خانواده‌ها می‌خواهد برای جلوگیری از ایجاد ترافیک تا حد امکان از سرویس مدارس به جای خودرو شخصی برای حمل و نقل فرزندان
استفاده کنند.  

کد خبر 460174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha