مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

 مهسا طالبی- رشت-خبرنگار: رونق تولید به تسهیلات بانکی گره خورده است. در سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌های چندجانبه، تاکید بیشتری بر تولید داخلی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شده است.

واحدهای تولیدی گیلان

با این حال با وجود تلاش متولیان امر و پیگیری رفع موانع تولید، به دلیل برخی نقص‌های قانونی و بازنگری نکردن در شیوه‌های حمایتی از واحدهای تولیدی، امروز شاهد کارکرد کم برنامه‌ریزی‌ها در استان در زمینه بهره‌وری و رونق دادن به واحدهای تولیدی هستیم. چنان‌که اکنون خود مسئولان هم از این موضوع گلایه دارند و مشخص نیست که برای بهبود اوضاع چه اقداماتی و از سوی چه مقام اجرایی باید انجام شود.

حدود ۳ هزار واحد صنعتی در گیلان وجود دارد که آمارها نشان می‌دهند ۳۰ درصد از این تعداد تعطیل هستند و بقیه واحدها نیز با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کنند و با چالش‌های جدی مواجهند. در شهرستان رشت که مرکز گیلان و قطب اقصادی استان است، ۵۶۶ واحد راکد وجود دارد که ۴۳۹ واحد از این تعداد مربوط به سازمان صمت، ۱۲۵ واحد مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و ۲ واحد نیز در بخش فعالیت‌های میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان رشت است.

  • تلاش برای رونق واحدها با کمک بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان چند روز پیش تاکید کرد هیچ یک از عوامل اجرایی در کشور از جمله بانک‌ها و امور مالیاتی نباید مانعی بر سر راه تولید باشند، بلکه باید حامی و تسهیلگر روند تولید باشند.  به گفته «آرش فرزام صفت» بر اساس سیاست‌گذاری دولت، واحدهای تولیدی در حال کار و فعال نباید به هیچ عنوان متوقف شوند.  وی افزود: تمرکز کارگروه رفع موانع تولید بر واحدهایی است که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارند که با رفع مشکلات موجود به زودی به چرخه تولید برمی‌گردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در تشریح دلیل این رکود بیان کرد: یکی از عوامل این است که بانک‌ها با تملک واحدهای تولیدی به بنگاه‌داری وارد شده‌اند. برای رونق تولید در واحدهای تولیدی استان، بانک‌ها باید واحدهای تولیدی را از تملک خود خارج کنند. در غیر این‌ صورت جریمه‌های سنگین برایشان در نظر گرفته می‌شود.

فرزام صفت وجود ۵۶۶ واحد تولیدی راکد در رشت را نشان‌دهنده عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه دانست و ادامه داد: برای رفع مشکلات این واحدها باید با سرمایه‌گذاران کنونی یا با جذب سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی واحدهای راکد را فعال کنیم. نبود برنامه برای استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در این زمینه گفت: پارسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات رونق تولید گیلان مصوب شده بود که فقط ۵۷۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.  

«فرهاد دلق‌پوش» با تاکید بر عملکرد مناسب بانک‌های عامل برای رونق تولید اظهار کرد: این عملکرد و ناهماهنگی و همکاری نکردن، موجب تعلیق فعالیت صنایع می‌شود. متاسفانه برخی سیاست‌ها موجب اختلال در سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی می‌شود.  وی ادامه داد: در حال حاضرواحدهای صنعتی و تولیدی گیلان با مشکلات و موانع زیادی مواجه هستند، اما مشکلات بانکی مهم‌ترین معضل پیش روی تولید در استان است.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: از بانک‌های عامل انتظار داریم ضمن سرعت ‌بخشیدن به روند پرداخت تسهیلات از هرگونه فرصت‌سوزی پرهیز کنند. در حال حاضر ۱۰ بانک خصوصی در استان فعال هستند، اما کارگروه رونق تولید گیلان هیچ برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی ندارد.

  • تولیدکنندگان؛ گرفتار سودهای ۱۸ درصدی

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ ایجاد شغل در سایه تولید انجام خواهد شد.   «ولی داداشی» با بیان این‌که برای فعال شدن بخش تولید لازم است نظام بانکی و منابع پولی به این سمت هدایت شوند، گفت: باید تولید ما داخلی و بر پایه تامین بازار داخلی و حتی صادرات و هدف آن پایدار کردن توسعه، اشتغال و رفع بیکاری و رونق اقتصادی باشد.

وی اظهار کرد: تسهیلاتی که توسط سیستم بانکی به تولیدکنندگان داده می‌شود با سودهای ۱۸ درصدی محاسبه می‌شود که با هیچ منطقی سازگار نیست. در حال حاضر تولیدکننده و صنعتگر ایرانی در دام سود افسارگسیخته تسهیلات بانکی گرفتار شده؛ این در حالی است که در تمام دنیا تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌پردازند یا سودی ندارد یا بسیار اندک است، اما در کشور ما این اصل مهم توسعه اقتصادی رعایت نمی‌شود.

داداشی ادامه داد: سیستم بانکی فعلی برای اداره کردن اقتصاد، صنعت و تولید ملی سیستمی کاملا معیوب و نیازمند اصلاح و بازنگری است. اگر می‌خواهیم کاری مفید و سازنده برای مردم، کشور و صنعتگر انجام دهیم باید در بسیاری از فرایندهایی که مخل تولید و رونق اقتصادی هستند تجدیدنظر کنیم. قوه مقننه و کمیسیون‌های تخصصی آن به نوبه خود سعی می‌کنند با اصلاح یا وضع قوانین مورد نیاز فعالیت کنند.

کد خبر 460168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha