چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز از تونس گزارش داد که قیس سعید منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۲۱ مهر این کشور، سوگند یاد کرد.

قيس سعيد

به گزارش ایرنا، براساس این گزارش رویترز، وی که به عنوان یک حقوقدان و در قالب یک نامزد مستقل وارد عصرصه سیاسی کشورش شد، در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری با کسب ۷۶ درصد آرا، نبیل القروی تاجر سرشناس و رهبر حزب «قلب تونس» را که تنها ۲۳ درصد آرا را به دست آورده بود، شکست داد.

پیروزی قیس سعید استقبال برخی گروه‌های مقاومت فلسطینی را نیز در پی داشت. در همین رابطه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) پیروزی وی را تبریک گفت.

سعید امروز به عنوان سومین رئیس جمهوری تونس بعد از انقلاب در این کشور با حضور در پارلمان سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ شهریور برگزار شد و بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس، بیش از ۷ میلیون جمعیت واجد رای این کشور ۱۱، ۵ میلیون نفری از میان ۲۴ نامزد این دوره ۱۸.۴ درصد به قیس سعید و ۱۵.۶ درصد به نبیل القروی رای دادند تا آنها بتوانند به دور دوم انتخابات راه یابند.

در دور نخست انتخابات ۲۶ نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند.

میزان مشارکت مردم تونس در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۴۵.۲ درصد اعلام شد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما درگذشت «محمد الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر / مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شد و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بود. پس از او، زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.

کد خبر 460146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha