همشهری آنلاین: بیش از ‪ ۳۵‬میلیون نفر از مردم اسپانیا حق شرکت در انتخابات سراسری این کشور را دارند که یکشنبه نهم مارس (۱۹ اسفند) برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، ال پاییس گزارش داد: افراد واجد شرایط برای حضور در انتخابات حزبی اسپانیا ‪ ۳۵‬میلیون و ‪ ۷۲‬هزار و ‪ ۲۰۹‬نفر هستند که ‪ ۱/۴۵‬درصد بیشتر از انتخابات سال ‪ ۲۰۰۴‬میلادی است. از این تعداد یک میلیون و ‪ ۲۰۵‬هزار و ‪ ۱۳۲‬نفر در خارج از اسپانیا اقامت دارند.

شمار جوانانی که امسال برای اولین بار در انتخابات اسپانیا شرکت می‌کنند به یک میلیون و ‪ ۷۱۱‬هزار و ‪ ۷۷۶‬نفر می‌رسد.

به نوشته روزنامه ال‌پاییس، در انتخابات روز یکشنبه اسپانیا، تعداد نامزدهای زن نسبت به دوره پیشین در پی به اجرا درآمدن قانون ‪ ۲۵‬در برابر ‪ ۷۵‬درصد، افزایش پیدا کرده است.

مردم اسپانیا روز یکشنبه برای انتخاب ‪ ۳۵۰‬نماینده کنگره و ‪ ۲۰۸‬نماینده مجلس سنای کشورشان که نهمین دوره قانونگذاری از هنگام برقراری دمکراسی در این کشور است، به پای صندوق‌های رای می‌روند.

در همین راستا ‪ ۲۳‬هزار و ‪ ۱۰۶‬حوزه اخذ رای در سراسر اسپانیا با فعالیت ‪ ۱۷۸‬هزار و ‪ ۳۸‬نفر مردم عادی از ساعت ‪ ۸‬صبح تا ‪ ۸‬شب برای اخذ رای مردم این کشور، فعالیت خواهند کرد.

بنابراین گزارش، تعداد نامزدهای شرکت‌کننده در این انتخابات نیز یک هزار و ‪ ۱۱۱‬نفر برای کنگره و یک هزار و ‪ ۲۲۰‬نفر برای مجلس سنا، افزایش داشته است که به ترتیب ‪ ۲۶‬به ‪ ۳۹‬درصد و ‪ ۳۲‬به ‪ ۴۶‬درصد افزایش دارند.

ال‌پاییس می‌افزاید: تعداد چهار هزار و ‪ ۵۰۳‬نامزد مرد در این انتخابات شرکت می‌کنند که این رقم نسبت به دوره پیشین ‪ ۳/۳۰‬درصد افزایش داشته است و سه هزار و ‪ ۹۴۵‬نامزد زن هستند که افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

این روزنامه می‌نویسد: ‪ ۲۲۹‬هزار و ‪ ۱۷۲‬صندوق به همراه ‪ ۶۴‬هزار و ‪۳۵۶‬ کابین در حوزه‌های اخذ رای آماده اخذ رای و ‪ ۹۰۸‬میلیون برگه رای نیز چاپ شده است .

این گزارش حاکیست، در ساعات ‪ ۱۴/۳۰‬و ‪ ۱۸/۳۰‬دقیقه روز یکشنبه مسوولان وزارت کشور اسپانیا آمار مربوط به میزان حضور مردمی در انتخابات را اعلام خواهند کرد.

بنابراین گزارش، ‪ ۷۵۰‬خبرنگار در کاخ کنگره اسپانیا برای پوشش انتخابات این کشور حضور خواهند داشت که رقم بی‌سابقه‌ای است و از این تعداد ‪۴۹۰‬ خبرنگار مربوط به کشورهای خارجی هستند.

بیش از ‪ ۷۱‬هزار تن از ماموران پلیس اسپانیا و ‪ ۱۶‬هزار تن از ماموران پلیس محلی و ایالتی مسوولیت حفاظت و برقراری امنیت این انتخابات در سراسر این کشور را بر عهده خواهند داشت.

اولین آمار نتایج انتخابات ساعت ‪ ۲۱‬یکشنبه‌شب اعلام خواهد شد و احتمال می‌رود که حدود ساعت ‪ ۲۲‬برنده انتخابات حزبی اسپانیا مشخص شود.

انتظار می‌رود در پی سوء‌قصد تروریستی روز جمعه که منجر به قتل یکی از نمایندگان سابق حزب سوسیالیست حاکم در اسپانیا شد، حضور مردم اسپانیا در این انتخابات گسترده باشد.

کد خبر 46005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز