همشهری آنلاین: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سامانه شفافیت به یک مرجع رسمی برای رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است، گفت: لازم است شهرداری تهران برای سامانه شفافیت، یک ساز و کار بین‌بخشی پیش‌بینی کند که به‌روز شدن آن به موقع باشد.

علی اعطا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، از اقدامات شهرداری تهران همزمان با برگزاری مراسم اربعین تقدیر کرد و گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، خدمات قابل توجهی را به زائرین مراسم اربعین ارائه کرد و مجموعه قابل توجهی از پرسنل شهرداری تهران در این ایام به صورت داوطلبانه در کشور عراق حاضر شدند و خدمات‌رسانی کردند. به نمایندگی از شورا از همکاران خدمات شهری قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ شهرداری تهران توضیح داد: بعد از اینکه این موضوع در کمیته‌های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد و مقرر شده بود در دستور جلسه شورای عالی قرار گیرد، در شورا به این نکته اشاره کردیم که بر اساس بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها، طرح‌های این چنینی قبل از تصویب در مرجع نهایی باید به تأیید شورای شهر برسد و قبل از اینکه طرح در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شود در شورا مورد بحث قرار گیرد تا اعضای شورای شهر و کمیسیون‌های مرتبط نظرات خود را مطرح کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه امروز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه‌ای به این منظور تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: مجموعه نظراتی آماده شده که در رابطه با طرح تفصیلی منطقه ۲۲ ارائه خواهد شد. در آنچه تهیه شده، موضوع به آن شکل که مورد انتظار شورای پنجم بوده، دیده نشده است. به همین دلیل یکی از پیشنهادهای ما در شورای شهر این است که طرح تفصیلی منطقه بر اساس توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد بازنگری قرار گیرد.

اعطا با اشاره به برگزاری جلسه‌ کمیسیون تلفیق، عنوان کرد: در این جلسه مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد ظرف ۲ الی ۳ هفته آینده کمیسیون تلفیق جلسات فشرده‌ای را برگزار کند تا بر اساس آن هر کدام از کمیسیون‌های شورای شهر تهران سه اولویت اصلی خود را اعلام کنند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان بخش اجرایی برای تحقق این اولویت‌ها همکاری می‌کند.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق برنامه پنج ساله سوم، احصاء اولویت‌ها ضروری است عنوان کرد: در برخی از موارد آنطور که شایسته است مدیران ارشد شهری نسبت به برنامه توجه کافی نشان نمی‌دهند. اگر اولویت‌ها مشخص شود پیگیری‌ها بر اساس اولویت‌های مطرح شده انجام خواهد شد.

اعطا با اشاره به مصوبه خانه‌باغ که در شورای پنجم به تصویب رسید توضیح داد: به دنبال تشکیل کمیته فنی، از هفته آینده مصوبه‌ خانه باغ شورای پنجم اجرایی خواهد شد. بر همین اساس، اداره کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران شرایطی را فراهم می‌کند که از هفته آینده مالکان باغ‌ها بر اساس فهرستی که اعلام شده است بتوانند مجوز بگیرند و فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز توضیح داد: تا ماده ۲۷ این لایحه در صحن مجلس بررسی شده و با توجه به اختلاف‌نظرها، بقیه ماده‌ها به کمیسیون اقتصادی برگشته است. البته به غیر از ۲۷ ماده تصویب شده، ماده ۹ و ۱۰ که مشخصاً در حوزه شهری تأثیرگذار بوده‌اند نیز به کمیسیون اقتصادی برگشته است.

اعطا با تأکید بر اینکه در این رابطه سه مطالبه اصلی وجود دارد، عنوان کرد: مجموعه شوراها انتظار ندارند که بحث اختیار وضع عوارض از شوراها گرفته شود. این موضوع یکی از اختیارات اصلی شوراهاست که در قانون شوراها پیش‌بینی شده و با توجه به جایگاهی که قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان اداری برای شوراها در نظر گرفته است این کار عملاً بخش عمده‌ای از کارکرد شوراها را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص نحوه توزیع مالیات بر ارزش‌افزوده نیز آنچه حاصل خواهد شد این است که مالیات در تهران اخذ می‌شود اما برای شهروندان تهرانی و شهر تهران هزینه نمی‌شود و ممکن است در شهر دیگری هزینه شود. این در حالی است که تهران به عنوان یک شهر و به عنوان پایتخت کشور هزینه بالایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه این نوع قانون‌گذاری، مدیریت شهری را با مشکل روبه‌رو می‌کند، تصریح کرد: در نوع معافیت‌هایی که تعمیم پیدا می‌کند نیز از جمله معافیت بر لیزینگ، هتل‌ها، بار و مسافر و بازار سرمایه، به طور حتم مدیریت شهری با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم پاسخگویی درست سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ گفت: ما معمولاً آمار قابل ملاحظه‌ای از نارضایتی مردم نداریم.

اعطا توضیح داد: بخش نظارتی شورا گزارش انجام کار را رصد می‌کند و آمار قابل ملاحظه‌ای مبنی بر نارضایتی مشاهده نمی‌شود. اگرچه ممکن است بخشی از موارد که عملی نشده به دلیل وجود موانعی باشد.

وی با ارائه آماری از ارائه خدمات نیز گفت: به لحاظ آماری بیشترین درخواست‌ها مربوط به حوزه خدمات شهری است که معمولاً ارائه خدمات در این حوزه با سرعت انجام می‌شود. در همین حوزه، کمتر گزارشی ارائه شده که به انجام نرسد.

اعطا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تذکر افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای تهران گفت: یکی از اساسی‌ترین معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم و در این حوزه خلأ قانونی نیز داریم، بحث مربوط به مناطق حاشیه‌ای است.

وی افزود: برون‌رفت از این معضل صرفاً مربوط به شورا و شهرداری نیست و مجلس باید آن را دنبال کند. ما قانونی را در بحث حریم داریم اما در این زمینه نیاز به اصلاحیه وجود دارد زیرا شاهد تداخل‌هایی هستیم.

وی اضافه کرد: در بحث مدیریت نیز بین تهران و شهرهای دیگر تعارضاتی وجود دارد. لذا در حوزه کنترل این تخلفات در ساخت‌وساز با مشکل روبه‌رو می شویم.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به عامل دیگر در بروز تخلفات گفت: گاهی برخی شهرهای حاشیه تهران، چراغ سبزی به تخلفات نشان می‌دهند تا از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ کسب درآمد کنند.

وی تأکید کرد: چندی پیش در همین رابطه در کمیسیون اصل نود حاضر شدم و این موضوع را پیگیری کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم. قطعاً برای برون‌رفت از این معضل نیاز به هماهنگی مدیریتی وجود دارد.

  • سامانه شفافیت به مرجعی رسمی برای رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است

در ادامه این نشست، علی اعطا در پاسخ به این سوال که چرا سامانه شفافیت به صورت گزینشی عمل می‌کند و سفرهای خارجی مدیران شهری را به جز دو مورد تاکنون درج نکرده است، گفت: تصورم ندارد که گزینشی عمل می‌شود اما سامانه شفافیت یک ساز و کار جدی‌تری در شهرداری نیاز دارد که این ساز و کار باید بین‌بخشی باشد. سامانه شفافیت به یک مرجع رسمی برای رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است. در همین رابطه لازم است شهرداری تهران باید برای سامانه یک ساز و کار بین‌بخشی پیش‌بینی کند که به‌روز شدن آن به موقع باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را به عنوان یک مطالبه مطرح خواهم کرد، افزود: در رابطه با انتشار برخی موارد مقاومت‌هایی در برخی سطوح شهرداری وجود دارد که یکی از معاونان شهردار نیز این موضوع را تأیید کرده‌ است. هر چند که ایشان این مقاومت‌ها را موثر ندانسته‌ است. این مقاومت‌ها صرفاً روند را کند می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد حاشیه‌های به‌وجود آمده واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی، اظهار کرد: در قانون برنامه‌ ششم توسعه در تقسیم کاری که در این حوزه صورت گرفته، بخشی از موضوع در حوزه تجمیع تجهیزات به شهرداری واگذار شده است. شورای شهر هنوز با اصل موضوع اعلام موافقت و مخالفت نکرده است. همواره موضع رسمی شورا این بوده که این واگذاری یک فرآیند و تشریفات قانونی دارد. استاندار تهران چند بار راجع به این موضوع صحبت کردند و شورا اعلام کرد که تا کنون شهرداری لایحه‌ای ارسال نکرده‌اند که شورا بخواهد اعلام موافقت یا مخالفت کند. البته مدتی پیش این لایحه ارسال شد که بعد از بررسی کمیسیون به صحن می‌آید که آیا این مراکز واگذار شود یا نشود.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز بهاران، مطلع شده‌ایم که شهرداری بدون مصوبه شورا مواردی را واگذار کرده و تشریفات قانونی رعایت نشده است. حتما باید این واگذاری‌ها با مصوبه شورای شهر تهران واگذار شود. در این خصوص تنها دو مورد مصوبه در خصوص واگذاری‌ها داشته‌ایم. انتظار داریم که شهرداری به این موضوع توجه نشان دهد ‌و از شورا مجوز دریافت کند.

  • تخریب خانه‌باغ‌ها برای مالکان به‌صرفه نیست

سخنگوی شورای شهر در ادامه نشست خبری با اشاره به سؤالی درباره خانه‌باغ‌ها، گفت: با توجه به اینکه تراکمی که می‌دهیم بسیار کم است عمدتاً برای مالک تخریب و نوسازی به‌صرفه نیست.

وی توضیح داد: چه زمانی تخریب اتفاق می‌افتد؟ زمانی که مالک ساختمان دو طبقه را بکوبد و چهار طبقه بسازد تا ارزش مالی برای او داشته باشد. اما در مورد خانه‌باغ‌ها ما تراکم بیشتر از قبل به مالکان نمی‌دهیم. لذا مالک به سمت مرمت و نوسازی می‌رود تا بتواند کاربری‌های جدید را در آن ملک مستقر کند.

اعطا تأکید کرد: یعنی عملاً با میزان تراکمی که می‌دهیم تثبیت بناهای قدیمی با مکانیزم تشویقی تحقق پیدا می‌کند.

  • اختلاف نظر در میان اعضای شورای شهر نشانه زنده بودن شوراست

سخنگوی شورای شهر در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره افزایش اختلاف‌نظرها میان اعضای شورای شهر گفت: این اختلاف‌نظرها کاملاً طبیعی است. شورای شهر تهران مجموعه‌ای ۲۱ نفره است که هر فرد نقطه‌نظر کارشناسی خود را دارد. در همه سیستم‌های پارلمانی، این اختلاف‌نظرها وجود دارد و طبیعی است.

اعطا با بیان اینکه اگر مجموعه‌ای بخواهد زنده باشد و حرکت کند نیاز به تعدد دیدگاه دارد، عنوان کرد: زمانی این اختلافات غیرطبیعی است که از چارچوب قانون خارج شود. تذکر یکی از ظرفیت‌های قانونی است و اینکه شاهد افزایش تذکرها به هیأت رئیسه باشیم هیچ ایرادی ندارد و نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

وی در ادامه گفت: البته گاهی برخی از موضوعات به مجادله می‌کشد که این هم دلایل مختلف از جمله فشار کاری دارد و خوشبختانه این مورد را در شورا به ندرت داشته‌ایم.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره حریم آثار هنری در سطح شهر تهران نیز بیان کرد: در شورای شهر، موضوع حریم آثار هنری پیگیری می‌شد اما بعد از برخی اتفاقات، موضوع امنیت فیزیکی آثار هنری به این مصوبه تعمیم داده شد. حریم آثار هنری به حریم کالبدی، حریم فیزیکی و ... اشاره دارد. بعد از اتفاقی که در مورد مجسمه قیصر امین‌پور رخ داد، قرار شد این طرح به‌گونه‌ای پیش برود که پیرامون مجسمه‌ها و آثار هنری ارزشمند کنترل نامحسوسی از طریق ابزار هوشمند صورت گیرد. این اقدام در حال پیگیری است اما در عرض یک یا دو هفته انجام نخواهد شد. این موضوع یک نوع حفاظت از آثار هنری و ارزشمند در سطح شهر است.

اعطا با بیان اینکه زمانی‌ که برخی از مدیران ارشد شهرداری یک حوزه مسئولیتی را می‌پذیرند سعی در نفی برخی از تخلفات شهر در لایه‌های زیرین (ساخت‌وسازهای غیرمجاز) دارند، تصریح کرد: در دوره مدیریت شهری جدید هیچ موردی در رابطه با مدیران ارشد در حوزه‌ تخلفات ساخت‌وساز صورت نگرفته است اما در لایه‌های زیرین در سازمان‌های مختلف این نوع فساد وجود دارد.

وی ادامه داد: این مورد، سه موضوع کلی دارد که در صورت توجه تا حدودی رفع خواهد شد. اول باید به سمتی حرکت کنیم که ضوابط و مقررات شفاف شود. دوم اینکه سامانه شفافیت به همه موارد تعمیم داده شود و در آخر همکاری شهروندان با مدیریت شهری به این معنی که شهروندان در صورت کشف تخلفات آن را به مدیران شهری گزارش کنند. اگر گزارش‌هایی مبنی بر فساد به دست شورای شهر برسد، هیچ تسامحی با فساد انجام نخواهد شد.

  • حکمی درباره رئیس سازمان فرهنگی و هنری صادر نشده است

اعطا در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره انتصاب رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح داد: این سازمان دارای یک هیأت امنای ۱۱ نفره است که از شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران، وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات، رئیس سازمان صداوسیما، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان بسیج و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تشکیل شده و با رأی این افراد رئیس سازمان فرهنگی هنری منصوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شهردار می‌تواند رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را معرفی کند، عنوان کرد: این که گفته می‌شود در آن جلسه آقای حناچی سکوت کرده‌اند این‌گونه نبوده است. البته هنوز حکمی هم صادر نشده و تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر مخالفت خود را با این انتصاب و انتخاب اعلام کرده‌اند و این‌گونه نبوده که همه آنها به یک دلیل مشخص این کار را انجام دهند و دلایل متفاوتی برای این مخالفت وجود داشته است.

اعطا اضافه کرد: آقای حناچی این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنند. البته سازمان فرهنگی هنری مجموعه‌ای است که مورد توجه است و فردی که در رأس سازمان قرار گیرد باید از سوی بخش‌های مختلف حاکمیت و نظام قابل قبول باشد. در این باره هنوز حکمی صادر نشده و موضوع به اتمام نرسیده است.

  • کاهش تخلفات در حوزه صدور پروانه

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نادیده گرفتن طرح تفصیلی و طرح جامع در ساخت‌وسازهای پایتخت، توضیح داد: در حال حاضر وضعیت خوبی در ساخت‌وسازهای جدید شهر تهران حاکم است و در پروانه‌های جدیدی که از سوی شهرداری صادر می‌شود ما شاهد کاهش تخلفات هستیم. البته تهران با یک بافت ناهمگون شکل گرفته که بخشی از آن‌ها بر اساس مجوزهای غیرقانونی و برخی دیگر بر اساس مجوزهای قانونی اما غیرکارشناسی بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: آخرین حربه برای انجام تخلفات از طریق شورای معماری مناطق بود که این موضوع به شدت تحت کنترل قرار گرفته و امروز آنچه در حوزه صدور پروانه اتفاق می‌افتد قابل دفاع است.

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر مشکلات پل شهید نوروزی توضیح داد: در بحث ترافیک یک پل به تنهایی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد بلکه وضعیت آن در درون یک شبکه محاسبه می‌شود. مجموعه‌ای از پل‌ها نیز در همان منطقه وجود دارد که اولین آن به بهره‌برداری رسیده و طبیعی است که پلیس باید به لحاظ ساعت، آن را مدیریت کند. همان‌گونه که برخی از خروجی‌های بزرگراه‌های مختلف شهر تهران به لحاظ ساعت مدیریت می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در همان منطقه مجموعه‌ای از پل‌ها و معابر در یک مصوبه شورای ترافیک با هم به تصویب رسیده است و این پل بر اساس یک مجموعه‌ اقدامات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم ارائه گزارش مالی از دفتر شهردار تهران و روابط عمومی شهرداری تهران، گفت: بخشی از اطلاعات بر اساس توضیح خزانه‌دار محترم شورا ارائه نشده است و ایشان موفق به ارائه این بخش از اطلاعات نشدند. اگرچه پیگیری‌های لازم انجام شده اما موفقیتی در حصول آن به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه شورا در نظر دارد تا به صورت منظم درباره هزینه‌ها گزارش‌دهی کند، عنوان کرد: نقص در نوع گزارش‌دهی و دستیابی به اطلاعات باید در آینده برطرف شود تا ما بتوانیم اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهیم.

کد خبر 459870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha