همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران با پیشنهاد سه راهکار برای افزایش درآمدهای شهرداری، گفت: اگر از کل بودجه امسال شهرداری، هزینه‌های جاری را کم کنیم، فقط ۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه شهر باقی می‌ماند.

مجید فراهانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه این تصور غلط وجود دارد که چون شهرداری تهران درآمد بالایی دارد می‌تواند هر کاری را انجام دهد، اظهار کرد: هم اکنون هم بسیاری بر این باور هستند که شهرداری همه بودجه ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی‌اش را باید صرف شهر کند، در صورتی که بخش زیادی از آن صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

عضو شورای شهر تهران، هزینه‌های شهرداری را افزایشی عنوان کرد و گفت: از کل بودجه شهرداری تهران، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فقط صرف حقوق و دستمزد، نزدیک به هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های ایمنی و آتش‌نشانی و نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه‌های فضای سبز و نگهداشت می‌شود.

به گفته وی، در نهایت پولی که در اختیار شهرداری برای توسعه شهر و تملک دارایی سرمایه‌ای باقی می‌ماند حدود ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که با آن باید خطوط مترو را توسعه دهد که هزینه بسیار بالایی دارد و هم پروژه‌های متعددی که وجود دارد را توسعه دهد.

فراهانی با بیان اینکه پولی که در اختیار شهرداری است پول بسیار کمی است، سه راهکار برای برون‌رفت از شرایط مالی کنونی پیشنهاد کرد. به گفته وی، راهکار اصلی این است که بتوان مشارکت مردم و سرمایه گذاران را برای توسعه شهر به خدمت گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است: به میزانی که اعتماد را در مردم برای جذب سرمایه‌هایشان ایجاد کنیم، تا در اجرای پروژه‌های مشارکتی شهرداری کمک کنند، به همان میزان هم موفق عمل کرده‌ایم.

فراهانی گفت: با پیگیری‌های پنجمین دوره شورای شهر تهران، به تازگی لایحه نظام جامع سرمایه‌گذاری از سوی شهرداری به شورا ارایه شده و در دستور کار برنامه و بودجه شورا است و به زودی به صحن شورا ارایه خواهد شد تا با تصویب آن دارای نظام جامعی برای سرمایه‌گذاری باشیم. اما تا قبل از آن طبیعتا نباید کارها متوقف بماند.

عضو شورای شهر تهران، دومین راهکار را کاهش هزینه‌ها عنوان کرد و توضیح داد: امروز شهر تهران گران اداره می‌شود؛ یعنی از گذشته که درآمدهای بسیاری خصوصا در حوزه شهرسازی وجود داشته و می‌توانست مسبب انجام کارهای بزرگی باشد، هزینه‌های شهر را بدون کنترل بالا برده است.

به گفته وی، باید برنامه‌ریزی و فرایندها را اصلاح کرد. همانطور که کمیته درآمد داریم، کمیته کاهش هزینه هم باید تشکیل شود.

فراهانی، ایجاد و یافتن درآمدهای جدید و پایدار را سومین راهکار دانست و گفت: شعار اصلی شورای مقابله با شهرفروشی بوده است، به همین دلیل هم دادن طبقات اضافی متوقف و مصوبه برج باغ‌ها را لغو کردیم. گرچه شهرداری در شرایط حاد مالی خودش را از درآمدهای بالایی محروم کرد اما خوشحالیم که با این کار قدم مهمی در حفظ باغات و فضای سبز شهر تهران برداشتیم. این نشان می‌دهد اگر نمی‌خواهیم شهر بفروشیم، یک شبه امکان‌پذیر نیست اما باید به سمتی برویم که درآمدهای جدید خلق کنیم و این کار اقدام بسیار مهمی است.

کد خبر 459751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha