همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به فوت ۱۲۴ نفر از زائران ایرانی در موسم اربعین، اعلام کرد: سامانه «سماح» با مصوبه ستاد اربعین کشور تعطیل شد.

عليرضا رشيديان

به گزارش ایسنا، علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سامانه سماح برای ثبت‌نام زائران اربعین باز بود. در این مدت بالغ بر ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر برای سفر اربعین ثبت‌نام کردند و از روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه به طور کامل فعالیت سامانه متوقف شد.

وی با اشاره به رشد ثبت‌نام در این سامانه نسبت به سال گذشته، افزود: سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند و به سفر اربعین رفتند. امسال آمارها حاکی از آن است که از ابتدای ماه صفر تا کنون در مجموع بالغ بر ۳ میلیون و ۶۴ هزار زائر از نقاط مختلف کشور به عراق و کربلا عازم شده‌اند.

به گفته رشیدیان، ۸۹ درصد زائران ایرانی تا روز گذشته به کشور بازگشتند. بیشترین آمار زائران بازگشتی، معادل یک میلیون و ۵۷۱ هزار نفر نیز از مرز مهران بوده که معادل ۵۷ درصد کل زائران بازگشتی است.

وی اضافه کرد: بیش از ۶۸۸ هزار زائر معادل ۲۴ درصد کل زائران نیز از مرز شلمچه و ۲۶۹ هزار نفر از مرز چذابه و ۸۹ هزار نفر از مرزخسروی تا روز گذشته به کشور بازگشته‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: تعداد زائران بازگشتی از مرز هوایی در این مدت به بیش از ۹۵ هزار و ۲۳۹ نفر رسیده است.  

وی با اشاره به روند کاهشی بازگشت زائران از عراق، اظهار کرد: حدود ۴۰۰ هزار زائر دیگر در عراق هستند و به مرور در روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند.

رشیدیان ادامه داد: ستاد امداد گمشدگان و راهنمای زائر و خدمات بیمه‌ای و بهداشتی ـ درمانی تا خروج کامل زائران اربعین و بازگشت به کشور همچنان فعال خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از فوت ۱۲۴ نفر از زائران ایرانی در موسم اربعین به دلایل مختلف از جمله ایست قلبی و سوانح رانندگی خبر داد.

کد خبر 459738
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha