همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با ابزار امیدواری نسبت به اقدام ویژه کشورهای باقیمانده در برجام، از آمادگی ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی خبر داد.

موسوي سخنگوي وزارت خارجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعباس موسوی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ورود فرستاده ویژه دولت چین به ایران در روز سه‌شنبه گفت: رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند. اجلاس وزیران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و نشست سران روزهای جمعه و شنبه در باکو برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابزار امیدواری نسبت به پیوستن کشورهای دیگر به پویش صلح امید، درباره حمله به نفتکش ایرانی سابیتی گفت: ما فکر می‌کنیم این حمله پشتوانه دولتی دارد و گزارشی درباره آن به سازمان ملل ارائه داده‌ایم. موسوی همچنین درباره تهاجم ترکیه به شمال سوریه چنین اظهار نظر کرد: ضمن درک دغدغه ترکیه باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود و همه کشورهای منطقه باید آن را محترم بشمرند. نگرانی‌ها باید از طریق راهکارهای مسالمت‌آمیز پیگیری شود. ایران هم آمادگی خود را اعلام کرده تا دو کشور دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کنند.

وی درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی تصریح کرد: گام چهارم طراحی شده و برخی موارد که روز گذشته از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم هست که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحول ویژه از سوی کشورهای باقیمانده در برجام باشیم. وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.

موسوی درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام گفت: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرحی مشابه هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه درباره کشته‌شدن زائران اربعین به خاطر تیراندازی گفت: متاسفانه در ایام اربعین ۱۰۴ نفر جان خود را از دست دادند اما من گزارشی از جان باختن به خاطر تیراندازی ندیدم.

موسوی با واقع‌بینانه ندانستن اهداف کنفرانس امنیتی منامه درباره حضور هیات اسرائیلی در این کنفرانس گفت: بسیار جای تاسف دارد که کشور مدعی اسلامی و عربی بودن بعد از ۷۰ سال جنایت، حق‌کشی و کودک‌کشی در یک کشور اسلامی و عربی، دست به عادی‌سازی روابط با چنین رژیمی بزند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و این حضور را ناخوشایند می‌دانیم. اهداف این کنفرانس غیرواقع‌بینانه است، چرا که با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند؛ نفوذ ایران تاریخی و معنوی است و با چنین کنفرانس‌ها و همکاری با رژیم‌های غاصب نمی‌توان با آن برخورد کرد.

وی درباره سخنان روزهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس درباره روابط ایران و امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم ولی ارقام گفته‌شده را تایید نمی‌کنم و خبر تازه هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات باشد استقبال می‌کنیم و امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.

موسوی درباره گره خوردن اجرای طرح فرانسه و ژاپن به اجرای گام چهارم گفت: این دو مسئله به هم گره نخورده است. آنچه اجرای آن طرح‌ها را گره زده، به خواست این و آن یا اجازه گرفتن از برادر بزرگ‌تر است. در یک سال و نیم اخیر، تعهدات آنها را یادآوری کرده و به تعهدات خودمان هم پایبند بوده‌ایم. گفته‌ایم این روند قابل دوام نیست و باید بین حقوق و تکالیف توازن وجود داشته باشد که بعد از خروج آمریکا از برجام بر هم خورده است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها اعلام یا وانمود کردند می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات ۱۱گانه دادند، خاطرنشان کرد: تا این لحظه این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است. ما فکر می‌کردیم اراده لازم را ندارند ولی می‌بینیم که توان لازم را هم برای اجرای تعهدات خود ندارند که برایشان خوب نیست اما امیدواریم در زمان باقیمانده به تعهدات برگردند وگرنه ایران گام‌های خود را طراحی کرده تا این توازن برقرار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنان دکتر محمدجواد ظریف در جمع فعالان فضای مجازی ابراز داشت: صحبت‌ها شفاف و روشن بود. ایشان گفته است باراک اوباما تعهد کرده تحریم‌ها را بردارد که این کار هم شد. اگر هر حرف دیگری بیان شده صحبتی است که از زبان ایشان بیان نشده و درست نیست که یک مسئله نادرست را مطرح می‌کنیم. اینکه آقای ظریف گفته بوده آمریکا از برجام خارج نمی‌شود به خاطر اطمینان ایشان به حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران بود.

وی درباره ادعاهای وزیر امور خارجه بحرین درباره انتقال تسلیحات به این کشور اظهار داشت: این افراد گاهی خوابشان نمی‌برد مگر اینکه هر چند وقت یکبار اتهام‌های اینچنینی مطرح نکنند. این اتهام‌ها بر اساس توهم است و مردود شمرده می‌شود.  ما خیر و صلاح کشورهای منطقه به ویژه بحرین را می‌خواهیم اگر آنها خواستار حسن همجواری باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شرایط وخیم جسمی مسعود سلیمانی، دانشمند ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا گفت: متاسفانه هیچ‌گونه دسترسی به ایشان نداریم. فقط می‌دانیم شرایط خوبی ندارند. پیام‌های زیادی به طرف آمریکایی دادیم که ایشان از حقوق اولیه برخوردار باشند و این تلاش‌ها از طریق مجاری مختلف در حال پیگیری است.

کد خبر 459716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha