دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کابل در آستانه اعلام نتایج چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری و تلاش برای از سرگیری مذاکره با طالبان شاهد ترافیک حضور مقامات خارجی به ویژه آمریکایی‌هاست.

افغانستان

 پایان سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که یکشنبه ۲۸ مهر  سرزده وارد کابل شد؛ اعلام نشده است که خبر ورود «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد، برخی از رسانه های افغانستان نوشته اند که او دیروز به کابل رسیده اما برخی دیگر امروز دوشنبه را زمان ورود پلوسی به کابل خوانده اند.

به گزارش ایرنا، مارک اسپر پس از دیدار با «اسکات میلر» فرمانده عمومی نظامیان خارجی در کابل با «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور  افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف درباره انتخابات، مبارزه با تروریسم، صلح و همکاری با نیروهای افغان گفت وگو کردند.

۲۳ مهر ماه «آلیس ویلز»، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده به کابل آمد و با رهبران دولت وحدت ملی در باره انتخابات ریاست جمهوری، صلح و مبارزه با تروریسم گفت وگو کردند.

هم‌زمان با حضور خانم ویلز، «جان ساپکو»، سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان هم در کابل بود و در باره هزینه‌های آمریکا و فساد با مقامات افغان بحث و گفت وگو داشتند.

البته چند روز پیش از سفر خانم ویلز «مگی هاسن» و «کرس ون هولن» سناتوران امریکایی، نیز با رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی افغانستان دیدار کرده و در مورد امنیت، صلح و توسعه افغانستان تبادل نظر کرده بودند.

هم‌زمان با سفر مقامات آمریکایی، «رولاند کوبیا»، نماینده کشورهای اروپایی برای افغانستان نیز در کابل بسر می برد و دیروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری به افغان‌ها هشدار داد که در صورت آغاز دوباره مذاکره با طالبان اگر نتیجه صلح امارت اسلامی باشد، کمک‌های اروپا قطع خواهد شد.

او تأکید کرد که اگر افغان ها خواهان ادامه کمک و همکاری غرب هستند باید نتیجه گفت وگو با طالبان با خواسته های جوامع غربی منتطبق باشد.

علاوه براین سفرای کشورهای غربی نیز در سه هفته گذشته دیدارهایی با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان کرده اند.

این سفرها در حالی انجام می‌شود که چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برگزار شده و همه نگاه‌ها به کمیسیون انتخابات برای اعلام نتایج دوخته شده است.

نتیجه اولیه چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که قرار بود ۲۷ مهر اعلام شود به دلیل کندی انتقال نتایج از دستگاه های بیومتریک به دستگاه مرکزی به تعویق افتاده است.

هرچند تاکنون روشن نیست که نتیجه اولیه چه زمانی اعلام خواهد شد اما از گفته های برخی اعضای رهبری کمیسیون می توان حدس زد که بیش از یک هفته به تعویق نخواهد افتاد.

از سوی دیگر آغاز دوباره گفت‌وگوی صلح آمریکا با طالبان نیز برسر زبان ها افتاده‌است، مقامات داخلی، کارشناسان و خارجی ها حتا طالبان بر آغاز دوباره گفت وگوها تأکید دارند.

کارشناسان افغان هم باور دارند که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز دوباره گفت وگوی صلح با طالبان با خواست های جدید و اوج حملات تروریستی باعث ترافیک مقامات خارجی شده است.

«احمدسعیدی»، استاد روابط بین الملل در دانشگاه افغانستان به ایرنا گفت:نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای آمریکایی فوق العاده اهمیت دارد، زیرا هزینه‌های ۱۸ سال گذشته آنها بستگی به نتیجه این انتخابات دارد که برای همه مردم افغانستان قابل قبول باشد.

او همچنین افزود: تلاش ها برای آغاز دوباره مذاکره با طالبان و خواسته های جدیدی که مطرح بحث است از جمله آتش بس در جریان گفت وگو نیز بستگی به رضایت کابل دارد.

سعیدی گفت که حملات ترویستی در مناطق مختلف افغانستان به اوج خود رسیده که حمله روز جمعه گذشته به مسجد «جودره» در استان ننگرهار که در آن بیش از ۷۰ نفر کشته شدند، نارضایتی های مردم را در پی دارد.

نتیجه این سفرهای پیهم و سرزده از افغانستان در روزهای آینده روشن خواهد شد که نتیجه انتخابات و مذاکره با طالبان نیز معلوم شود.

کد خبر 459715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha