همشهری آنلاین: مقام‌های ابوظبی قرار است یک مروارید ۸۰۰۰ ساله را به نمایش بگذارند که به ادعای آنها بیانگر وجود تجارت جواهرات در دوران نوسنگی در این منطقه است.

Pearl

به گزارش گاردین این مروارید که در جریان حفاری‌ها جزیره مراوه در نزدیکی ساحل ابوظبی پایتخت امارات یافت شده که به کشف قدیمی‌ترین آثار معماری در این کشور انجامید.

محمد المبارک، رئیس اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی می‌گوید آزمایش کربن لایه‌هایی که این مروارید در آنها یافت شده تاریخ آن را به سال ۵۸۰۰ تا ۵۶۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گرداند.

حفاری‌ها در جزیره مراوه در ساختارهای سنگی متلاشی‌شده مربوط دوران نوسنگی به کشف شماری سرامیک، تسبیح‌های ساخته‌شده از صدف و سنگ و نوک پیکان‌های سنگی انجامیده است.

این مروارید برای نخستین‌بار در نمایشگاه «۱۰۰۰۰ سال اشیای تجملی» به نمایش درخواهد آمد که از ۳۰ اکتبر (۸ آبان) در موزه لوور ابوظبی آغاز به کار می‌کند.

کارشناسان اماراتی معتقدند مرواریدهای این منطقه با سرامیک‌ها و سایر کالاهای منطقه بین‌النهرین (عراق کنونی) مبادله می‌شدند. احتمالا این مرواریدها به عنوان جواهرات هم به کار می‌رفتند.

گاسپارو بالبی، تاجر جواهرات ونیزی در قرن شانزدهم جزایر ساحل ابوظبی فعلی را به عنوان محل‌های فروش جواهرات نام برده است.

صنعت مروارید زمانی یک بخش مهم در اقتصاد شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج فارس بود اما با وارد شدن مرواریدهای پرورشی ژاپنی در دهه ۱۹۳۰ و شروع جنگ جهانی دوم این تجارت سقوط کرد.

کد خبر 459669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha