همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است آب دریای خزر در فلات مرکزی کشور صرف مصارف شرب و صنعت شود. در حال حاضر نیز اختلافاتی بین محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارفرمای پروژه انتقال آب روی عمق برداشت وجود دارد.

علت کاهش تراز آب خزر

ایسنا نوشت: مسعود تجریشی ضمن ارائه جزییاتی از پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: بر اساس این پروژه قرار است که سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به سمنان منتقل شود که از این مقدار ۵۰ میلیون متر مکعب آن برای شرب و ۱۵۰ میلیون متر مکعب دیگر برای صنعت مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو ۲۷ جلد گزارش ارزیابی زیست‌محیطی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی را به سازمان حفاظت محیط زیست داده است، تصریح کرد: پروژه انتقال آب دریای خزر حدود ۱۳ سال است که معطل مانده است همچنین در حال حاضر سیاست سازمان حفاظت محیط زیست تعیین تکلیف برای پروژه‌ها است و بر اساس ضوابط زیست محیطی یا آن‌ها را می‌پذیریم یا رد می‌کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مسئول آب کشور نیست، اظهارکرد: وزارت نیرو به عنوان بخشی از دولت می‌گوید که تمام راه‌حل‌های موجود را بررسی کرده ولی راهی به جز انتقال آب باقی‌ نمانده است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید ضوابط زیست‌محیطی را مشخص می‌کند و وزارت نیرو موظف است که بر اساس این ضوابط عمل کند.

تجریشی افزود: ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست باید الزامات زیست‌محیطی این اقدام را در درنظر داشته باشیم. برای مثال برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها گفته‌ایم که انتقال آب باید از مسیر خط لوله ری - نکا صورت گیرد همچنین از وزارت نیرو خواسته‌ایم که اگر قرار است خط انتقال برق در جنگل نصب کنند حتما از زیر جنگل این اقدام رخ دهد و مسیرهای خاکبرداری و مکانی که قرار است خاک به آن منتقل شود را به ما اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو موظف است بر اساس این ضوابط عمل کند، گفت: در حال حاضر اختلافاتی بین محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارفرمای این پروژه روی عمق برداشت آب وجود دارد همچنین مکان نقطه برداشت آب و تخلیه برای ما بسیار مهم است چراکه در نقطه برداشت نباید به آبزیان صدمه‌ای وارد شود و در نقطه تخلیه نیز باید شوری محیط تغییر نکند. از این رو قرار شده است که تا یک ماه آینده این موارد قطعی شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وزارت نیرو ۱۵۰۰ پروژه برای نقاط برداشت و تخلیه پیش‌بینی کرده است که قرار شده تمام این‌ها را در جلسات کارشناسی بررسی کنیم.

تجریشی با اشاره به اینکه موضوعات اجتماعی و اقتصادی اجرای این پروژه ارتباطی به سازمان حفاظت محیط زیست ندارد، گفت: حل این موضوعات برعهده نهادهای دیگر است و ما به عنوان متولی محیط زیست تنها باید از تبعات زیست محیطی اجرای پروژه انتقال آب در مبدا و مقصد جلوگیری کنیم.

وی در پایان گفت: بر اساس قوانین موجود برای اجرای پروژه‌های دولتی که به آسیب‌رسان به منابع طبیعی است، اداره منابع طبیعی موظف است که تعیین خسارت و پس از دریافت خسارت اقدام به درختکاری و... کند.

تجریشی پیش از این اظهار کرده بود که تجربه من نشان داده است که منابع طبیعی در هیچ کدام از پروژه‌ها با قطع درخت مخالفت نمی‌کند و البته پیش از این به ما اعلام نکرده بودند که با انتقال آب دریای خزر مخالف هستند.

کد خبر 459650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 0
    سالیانه میلیون ها مترمکعب آب آشامیدنی با حدود 100 ppm سختی را از مسیر طبیعی آن و از طریق سدها منحرف می کنیم و به مصرف آشامیدنی و صنعت می رسانیم و جهت جمع آوری فاضلاب هیچ کاری نمیکنیم و آب مصرفی شماره 2 نمی سازیم و وزارت هیچ کاری در این زمینه نمی کند. 5 سد در تهران آب را جمع آوری کرده و فاضلاب میکند. بالغ بر 500 میلیون متر مکعب. چرا وزارت نیرو این فاضلاب را تصفیه نمیکند و به استان سمنان نمی فرستد؟ و آب خلیج فارس و دریای خزر را به سختی شیرین کرده و سه برابر آن پساب تولید کرده و به دریای های مربوطه درین میکنیم؟