همشهری آنلاین: جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در مراسم ویژه‌ای در پارلمان این کشور در جاکارتا سوگند یاد کرد تا به طور رسمی دور دوم پنج ساله ریاست جمهوری خود را آغاز کند.

جوکو ویدودو

به گزارش ایرنا، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی درحالی دومین دوره زمامداری ریاست جمهوری را در این کشور ثبت می کند که از اندونزی با جمعیت افزون بر ۲۶۰ میلیون نفر به عنوان سومین دموکراسی بزرگ جهان یاد می شود.

ویدودو که دوره اول خود را عمدتا  صرف تقویت زیرساخت ها در اندونزی کرده، وعده داده است که اقتصاد بزرگترین کشور مسلمان در جهان را رونق بخشد.

مراسم تحلیف جوکوی در شرایط گسترده امنیتی در پارلمان اندونزی و با حضور دستکم ۳۰ هزار نیروی پلیس در مراکز حساس جاکارتا از جمله مقابل پارلمان برگزار شد. اندونزی در ماههای اخیر التهابات سیاسی متوالی را پشت سرگذرانده است. این کشور به ویژه در ماه  گذشته شاهد تظاهرات ضد دولتی گسترده دانشجویی وو دانش آموزی بود.

طبق گزارش رسانه های آسیایی، «سوسیلو بامبانگ یودهویونو»   رئیس جمهور پیشین اندونزی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جوکو ویدودو نیز شرکت کرده بود.

ویدودو که درمیان مردم اندونزی به "جوکوی"  معروف است، پیش از وارد شدن به عرصه سیاست، فروشنده سابق مبلمان و لوازم چوبی بود. وی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ زمام ریاست جمهوری را در اندونزی به دست گرفت و عمده تمرکز خود را بر مسائل اقتصادی دراین کشور گذاشت، اما تحولات اقتصاد جهانی و مسائل داخلی روند رشد اقتصاد دراین کشور را کاهش داد.   رهبری سیاسی  جوکوی نیز تاکنون چندین بار به چالش کشیده شده که از آن جمله می توان به تظاهرات مختلف ضد دولتی در سراسر این کشور پهناور اقیانوس آرام، آتش سوزی گسترده جنگل ها که شعله های آن چندین ماه شعله ور بود ودود آن به کشورهای همسایه راه یافت و موجب ایجاد تنش های دیپلماتیک با آنها شد و همچنین ناآرامی های شدید و مرگبارجدایی طلبان در استان پاپوآ نام برد.

طبق گزارش رسانه ها، اعتراضات اخیر در این کشور مجمع الجزایری از جمله بزرگترین تظاهرات دانشجویی از زمان تظاهرات علیه دیکتاتوری سوهارتو در سال ۱۹۹۸ دراین کشور بود. در این تظاهرات سه نفر جان باختند.

مراسم تحلیف امروز جوکوی یک هفته پس از آن صورت می گیرد که وزیر امنیت وی در حمله دو عضو یک گروه افراطی وابسته  تروریست های داعش مورد با چاقو قرار گرفت.

طبق گزارش شبکه خبر آسیا، عملیات مقابله با تروریست ها پس از این واقعه در اندونزی شدت گرفت. در ماهها اخیر دستکم دو هزار نفر دراین کشور دستگیر شده اند.

جوکو ویدودو  توانست در انتخابات سراسری ماه آوریل سال جاری میلادی پیروز میدان شود و برای یک دوره ۵ سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند.

اندونزی بیش از ۲۶۰ میلیون نفری در روز ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) با ۱۹۲ میلیون نفر افراد واجد شرایط رای، شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۷ هزار جزیره بود که نتایج آن روز سه شنبه ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) اعلام شد که با اعتراض شدید بازنده این انتخابات روبه رو شد.

ویدودو یا جوکوی از سال ۲۰۱۴ تاکنون رئیس جمهور اندونزی است و طبق گزارش کمیسیون برگزاری انتخابات این کشور،    با کسب ۵۵.۵ درصد از کل آرا در مقابل ۴۴.۵ درصد از آرای سوبیانتو، پیروز این رقابت ها بود اما "پراووبو سوبیانتو" ژنرال بازنشسته و رقیب انتخاباتی ویدودو، ضمن نپذیرفتن نتایج  مدعی تقلب گسترده در انتخابات شده و شکایت رسمی را در این زمینه در دادگاه عالی اندونزی مطرح کرد که حکم این دادگاه  در نهایت به نفع جوکوی و حمایت از آرای وی بود.

ویدودو تاکنون نتوانسته رشد ۷ درصدی اقتصاد را در اندونزی تحقق بخشد، اما موفق به کسب اکثریت در پارلمان این کشور شده که این موضوع احتمال حمایت از برنامه های اقتصادی وی را در دوره پنج ساله دوم  برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی بزرگترین کشور جنوب شرق آسیا و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا را تقویت می کند.

کد خبر 459644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha