یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوری پاکدل شاعر، نویسنده و متفکر نامدار ترکیه که اشعار زیادی در وصف قدس و قبله اول مسلمانان جهان سروده بود،‌ درگذشت.

نوري پاكدل

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رسانه‌های ترکیه در روز یکشنبه، نوری پاکدل شاعر، نویسنده و متفکر نامدار اهل ترکیه در سن ۸۵ سالگی در بیمارستان شهر آنکارا درگذشت.

نوری پاکدل که از شاعران مشهور معاصر ترکیه است، در ادبیات و جامعه متفکران این کشور، به «شاعر قدس» شهرت داشت و اشعار زیادی را در وصف قدس شریف و مسایل دنیای اسلام سرود.

وی فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه استانبول بود و نخستین آثار خود را در قالب شعر و مقاله در روزنامه قهرمان مرعش و خدمت به دمکراسی منتشر کرد. او در دوره دبیرستان مجله ای به نام همله و صفحات هنری را در یک مجله هفتگی در استانبول (۱۹۶۴) منتشر کرد.

پاکدل مجله ادبیات (فوریه ۱۹۶۹) و مجله ادبیات (۱۹۷۲) را تأسیس کرد. بین سالهای ۱۹۷۲-۱۹۸۴ ، انتشارات مجله ادبیات ۴۵ کتاب را چاپ کرد که ۱۸ نسخه از آنها توسط نوری پاکدل به امضا رسیده است.

در ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ ، او دوباره شروع به چاپ کتاب از مجله ادبیات کرد. پیش از این ۵ کتاب و ۱۲ کتاب جدید منتشر شده بود.

وی نخستین جایزه نجیب فاضل کیساکورک را در نوامبر ۲۰۱۴ دریافت کرد. پاکدل در بیانیه ای که در همان سال منتشر کرد، اظهار داشت: «من انقلابی محافظه کار نیستم، بلکه طرفدار دین و یک آزادی‌خواه هستم .»

کد خبر 459606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha