مریم قاسمی ـ خبرنگار: صبح است و مسیرها به دلیل رفتن دانش‌آموزان به سمت مدارس، شلوغ‌ است.

نفس اتوبوس ها

وارد یکی از پایانه‌های اتوبوسرانی پرمسافر در ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۸ می‌شویم. این پایانه مسافربری در محدوده شهرک خرمنکوب واقع شده و مسافران را به نقاط مختلف شهر جابه‌جا می‌کند. تعدادی از شهروندان در ایستگاه نشسته‌اند و منتظرند تا اتوبوس از راه برسد. راننده‌ای مشغول تعمیر یکی از اتوبوس‌هاست. سوار یکی از اتوبوس‌های در حال حرکت می‌شویم و جایمان را بین مسافران پیدا می‌کنیم. ایستگاه‌های بین راهی محله خلیج‌فارس شلوغ است و پر مسافر. به نظر می‌رسد اهالی برای رسیدن اتوبوس معطل شده‌اند. این‌طور که راننده می‌گوید هر ۱۵ ـ ۲۰ دقیقه باید یک اتوبوس از پایانه حرکت کند، اما این بار کمی طول کشیده چون یکی از اتوبوس‌ها خراب شده است. محوطه پایانه اتوبوسرانی شهرک خرمنکوب پر است از همان اتوبوس‌های قدیمی که روزگاری برای خود برو بیایی داشت و حالا که باید از رده خارج شوند از محله‌ خلیج‌فارس سر در آورده‌اند.

ناراحتی در چهره بیشتر مسافران دیده می‌شود. وقتی اتوبوس مقابل ایستگاه می‌ایستد شهروندان‌ خیز برمی‌دارند تا زودتر سوار شوند. جوان‌ترها و افرادی که قدرت بدنی بیشتری دارند به سرعت بالا می‌روند و افراد سالخورده کمی دیرتر سوار اتوبوس می‌شوند و روی یکی از صندلی‌ها می‌نشینند. ساعتی با شهروندان همراه می‌شویم تا از دغدغه‌های حمل‌ونقلی‌شان برایمان بگویند.

  • سهم جنوب شهر از اتوبوس
    همراه مسافران سوار یکی از اتوبوس‌های فرسوده می‌شویم. یکی از اهالی که بازنشسته شرکت واحد است و عمرش را به کار در شرکت واحد گذرانده می‌گوید: «عمر اتوبوس‌هایی که در این پایانه به کار گرفته شده‌اند بیش از ۲۰ سال است و تا قبل از اینکه به این وضعیت بیفتند در دیگر مناطق به‌ویژه بالای شهر مسافر جابه‌جا می‌کردند.» او از بی‌عدالتی در توزیع امکانات حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در محله‌های دور افتاده و جنوب شهر دلخور است و می‌گوید: «اتوبوس‌های از رده خارج و قدیمی را معمولاً به این محله‌ها می‌فرستند و اتوبوس‌های نو را در مناطق دیگر مستقر می‌کنند.» به گفته این شهروند قدیمی ساکن شهرک خرمنکوب همه اتوبوس‌هایی که در محله خلیج‌فارس فعالیت دارند از نفس افتاده‌اند و باید فکری به حالشان کرد.
    یکی دیگر از شهروندانی که در شهرک سینا زندگی می‌کند و از مسافران همیشگی خط اتوبوسرانی خلیج‌فارس ـ پایانه آزادی است، صندلی‌های رنگ و رو رفته و زهوار دررفته اتوبوس را نشان‌مان می‌دهد و می‌گوید: «نشستن روی این صندلی‌ها باعث کمردرد می‌شود. باید قبول کرد که عمر این اتوبوس‌ها به سر آمده و مسئولان باید اتوبوس جدید وارد این پایانه کنند.» در طول مسیر سرگرم صحبت با مسافران هستیم که بوی دود فضای اتوبوس را پر و نفس کشیدن را سخت می‌کند. یکی از مسافران می‌گوید که بیشتر اتوبوس‌های این مسیر همین مشکل را دارند و باعث آلودگی هوا می‌شوند. این اتوبوس‌ها باید به تعمیرگاه فرستاده و عیب و ایرادشان برطرف شود. یکی از بانوان در حالی که سرفه می‌کند، با ناراحتی می‌گوید: «چرا مسئولان اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج نمی‌کنند؟ آیا خودشان حاضرند سوار این اتوبوس‌ها شوند؟»
  • مشکلات کهنه یک خط اتوبوسرانی!

خط اتوبوس خلیج‌فارس ـ پایانه بوتان یکی از شلوغ‌ترین خطوط اتوبوسرانی منطقه ۱۸ است.
در صحبت با اهالی مشکلات یکی پس از دیگری برای‌مان روشن می‌شود. متوجه پرده‌های چرک و رنگ و رو رفته‌ای می‌شویم که نشان می‌دهد مدت زیادی است شست‌وشو نشده‌اند.
از صحبت‌های اهالی معلوم می‌شود که از این وضعیت کلافه شده و به تنگ آمده‌اند و برای برطرف شدن این مشکلات ثانیه‌شماری می‌کنند. یکی دیگر از درخواست‌های آنها رسیدگی، تعمیر یا نصب وسایل گرمایشی قبل از رسیدن فصل سرماست.

  • پاسخ مسئول

علیرضا جهانشاد ـ رئیس اداره حمل‌ونقل عمومی شهرداری منطقه ۱۸گلایه‌ها به حق است

ناوگان حمل‌ونقل عمومی محله خلیج‌فارس فرسوده شده و این موضوع برای مسئولان اتوبوسرانی محرز و مشخص است، اما اداره اتوبوسرانی تنها می‌تواند در نوسازی و رفع ایراد ظاهری اتوبوس‌ها اقدام کند تا سر پا نگه داشته شوند. شرکت واحد اتوبوسرانی وابسته به شهرداری تهران است و بودجه مستقلی ندارد که بتوان برای این خط یا هر خط دیگری اتوبوس تهیه کرد. البته ما درخواست و استشهادیه محلی شهروندانی را که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند به دست مسئولان در شورای‌شهر تهران می‌رسانیم همان کاری که در سال‌های گذشته هم انجام داده‌ایم. در هر صورت این مشکل مجدداً از سوی شرکت اتوبوسرانی پیگیری می‌شود و مردم مطمئن باشند که ما پیگیر مشکلات  آنها هستیم.

  • پاسخ مسئول

مهدی داودزاده، رئیس اداره اتوبوسرانی منطقه ۱۸: به ما اتوبوس نمی‌دهند!
متأسفانه با وجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون انجام شده، هیچ دستگاه اتوبوسی وارد سیستم حمل‌ونقل عمومی منطقه نشده و همه اتوبوس‌ها قدیمی‌اند. در دوره چهارم شورای‌شهر تهران، بارها در خصوص مشکلات اتوبوس‌های پایانه خلیج‌فارس نامه‌نگاری کردیم تا حداقل مشکلات اتوبوس‌ها برطرف شود، اما کاری انجام نشد و به جرئت می‌توان گفتند که حتی یک اتوبوس هم بازسازی نشده است. اعضای وقت شورای‌شهر در پاسخ به این خواسته‌ها عنوان می‌کردند که شهرداری برای این کار بودجه کافی ندارد. با این حال در محله خلیج‌فارس ۳ خط اتوبوس وجود دارد. خط اتوبوس جوادالائمه(ع) (خلیج‌فارس) ‌ـ پایانه آزادی با ۴۲دستگاه، خط بلوار خلیج‌فارس‌ـ پایانه بوتان با ۱۹ دستگاه و خط بیمارستان فیاض‌بخش ـ مترو نعمت‌آباد با ۱۱‌دستگاه. در واقع این اتوبوس‌ها از رده خارج هستند چون بیش از ۱۷ سال عمر دارند و در کنار فرسودگی، سیستم گرمایشی و سرمایشی هم ندارند. با این حال مجدد در این زمینه نامه‌نگاری می‌کنیم تا مشکل چندین ساله اهالی محله خلیج‌فارس برطرف شود.

کد خبر 459588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha