رضا نیکنام-خبرنگار:این‌طور که ریش‌سفیدان محله می‌گویند حدود ۷۰‌ـ ۸۰ سال پیش مرحوم «صفر اسدنژاد» به دلیل داشتن املاک فراوان در این نقطه از شهر که آن وقت‌ها در حاشیه شهر تهران قرار داشت، به‌عنوان مالک اولیه روستای نوروزآباد شناخته می‌شد.

نوروز آباد

ساکنان این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و از این راه زندگی خود را تأمین می‌کردند. این روستا دارای زمین‌های زراعی و مرغوب و بزرگی بود که در آن گندم، جو، بلال، سبزی و صیفی می‌کاشتند. بنابراین همین زمین‌ها ‌درصد قابل توجهی از مصارف مردم را تأمین می‌کرد. اهالی درباره نامگذاری این محله به «نوروزآباد» به نکات جالبی اشاره می‌کنند. یکی از افراد قدیمی به نقل قولی که از پدر مرحومش شنیده اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکبار شاه به اینجا آمد و زمین بزرگی از مالک روستا گرفت تا پسرش در آن اسب‌سواری کند. از آنجا که این اتفاق در نوروز افتاد، آن زمین به باشگاه سوارکاری نوروزآباد و اطراف آن به روستای نوروزآباد نامگذاری شد.»

نوروزآباد تاریخچه زیادی ندارد، اما با گذشت زمان و مهاجرت افراد از روستاهای مختلف به این قسمت از پایتخت، رنگ ‌آبادی به خود گرفته است؛ محله‌ای با خانه‌هایی که دیوارهای کوتاه دارند و در این سال‌ها فرق زیادی نکرده‌اند. به هر طرف که نگاه کنید، اراضی بایر و کشاورزی می‌بینید و در کمتر از ۲۰ دقیقه می‌توانید با پای پیاده طول و عرض نوروزآباد را طی کنید. این روستا ۵ کوچه پرجمعیت با ساکنانی خونگرم و صمیمی دارد. یکی از روستاهای منطقه ۱۸ با بافت روستایی است که از جنوب به بزرگراه آزادگان، از شمال به انبارهای گمرک شهریار، از غرب به باشگاه سوارکاری نوروزآباد و از شرق به بزرگراه خلیج‌فارس منتهی می‌شود.

۳۵ سال تلاش بی‌نتیجه
 بیشتر خانه‌های روستای نوروزآباد ۴۰ تا ۵۰ ساله‌اند و بدون سند مالکیت و به شکل قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند. اهالی بیش از ۳۵ سال است که تلاش می‌کنند برای خانه‌هایشان سند مالکیت بگیرند، اما به نتیجه نرسیده‌اند. این‌طور که روستانشین‌ها می‌گویند، در چند سال اخیر برای خانه‌های نوروزآباد چند مالک پیدا شده که ادعا می‌کنند سند زمین‌های این محدوده به نام آنهاست. مشکل از زمانی شروع شده که تعدادی از شهروندان، زمین‌ها را قطعه‌بندی کردند و فروختند. از آنجا که این زمین‌ها فقط یک سند مالکیت داشته، زمین‌های قطعه‌بندی شده به‌صورت قولنامه‌ای فروخته شده و تفکیک سند انجام نشده است. به همین خاطر ساکنان فعلی روستا که حدود ۲۰۰ خانوار هستند، به مشکل خورده‌اند. آنها زمین‌هایی خریده‌اند که قولنامه‌ای بوده و هیچ‌وقت مالک اصلی را ندیده‌اند که این زمین‌ها به اسم اوست. «سیدعزیز موسوی» معتمد قدیمی محله خلیج‌فارس جنوبی می‌گوید: «هر وقت شهروندان برای دریافت سند خانه‌شان به اداره ثبت اسناد مراجعه می‌کنند، می‌شنوند که باید از مالک اصلی و صاحب سند مادر، رسیدی بیاورند. متأسفانه اکثر افرادی که در اینجا زندگی می‌کنند، به جز قولنامه چنین مدرک و سندی ندارند. مالکان قبلی زمین‌های این محدوده فوت کرده یا در دسترس نیستند.» در قوانین شهرداری، ارائه مجوز ساخت به زمین‌های قولنامه‌ای خلاف است و شهرداری اجازه چنین‌کاری ندارد. به همین دلیل، روستاییان نتوانسته‌اند برای نوسازی و حتی مرمت دیوار و سقف خانه‌شان اقدام کنند. برخی از ساکنان ادعا می‌کنند خلاصی از این وضعیت فقط با حمایت مراجع قضایی امکانپذیر است. البته نظر کارشناسی اداره ثبت، شورای شهر، مجلس، شهرداری و شورایاری نیز در این زمینه راهگشاست.

امکانات رفاهی و خدماتی نداریم 
بعضی از زمین‌های بایر روستا به محل تجمع معتادان تبدیل شده‌اند که امنیت محله و اهالی را به خطر می‌اندازند. این زمین‌ها می‌تواند خواسته مردم را برای داشتن امکانات بیشتر رفع کند، چراکه اهالی از داشتن امکاناتی مثل سوپرمارکت، میوه‌فروشی، بوستان، نانوایی، درمانگاه، بانک و... محروم هستند.
هرچند نوروزآباد به دلیل موقعیت جغرافیایی آب و هوای خوبی دارد، اما زندگی ساکنان در خانه‌های فرسوده، این مزیت را کمرنگ کرده است. بیشتر خانواده‌ها بین ۵ تا ۶ نفر جمعیت دارد که در خانه‌های قدیمی ۴۰ متری و یک طبقه زندگی می‌کنند. بیشتر خانه‌ها یک اتاق دارند و بعضی هم فاقد آشپزخانه هستند و بانوان مجبورند داخل اتاق یا پذیرایی، پخت‌وپز کنند. درصد بالایی از ساکنان نوروزآباد درآمد کمی دارند و بیشتر درآمدشان صرف خورد و خوراک می‌شود. بنابراین امکان خرید یا اجاره خانه دیگری را ندارند. بیشتر مردان روستا کارگر هستند که در کارخانه‌های اطراف یا زمین‌های کشاورزی و دامداری‌ها کار می‌کنند. یکی از بانوان هم‌محله‌ای از وضعیت بهداشت محله گلایه می‌کند و با نشان دادن جوی آب یکی از کوچه‌ها می‌گوید: «شب‌ها این جوی‌های آب پر است از موش. اندازه بعضی از موش‌ها آنقدر بزرگ است که حتی گربه‌ها را فراری می‌دهد. موش‌ها به راحتی وارد خانه‌ها می‌شوند و دردسرهای زیادی برای ما درست می‌کنند. همه خانه‌ها فرسوده است و جانوران موذی از درز دیوارها وارد منازل می‌شوند و حتی در دیوارها لانه‌سازی می‌کنند.

  • در سال‌های اخیر برای خانه‌های نوروزآباد مالکینی پیدا شده که ادعا کردند سند زمین‌های این محدوده به نام آنهاست. مشکل از زمانی شروع شده که تعدادی از شهروندان، زمین‌ها را قطعه‌بندی کردند و فروختند

هاشم پیله‌ور، معاون شهردار ناحیه ۵:
اهالی باید صبر کنند

پیمانکاران حوزه خدمات شهری روزانه ۳ مرتبه اقدام به نظافت این محله می‌کنند. احتمالاً زباله‌ها در زمانی دیده شده‌اند که شهروندان در ساعت‌های غیرمعمول در معابر رها کرده‌اند. درباره مشکل املاک قولنامه‌ای هم می‌توان گفت که تعدادی از صاحبان املاک محله نوروزآباد سال‌هاست به دنبال گرفتن سند مالکیت هستند، اما تاکنون موفق نشده‌اند، چراکه تعداد زیادی از این خانه‌ها دارای سند مادر هستند و مالک اصلی، این اسناد را به دادگاه ارائه کرده و به‌طور حتم تا تعیین تکلیف این املاک زمان زیادی لازم است.

کد خبر 459541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha