مدیر لیتوگرافی گفت: ناشران تیراژ کتاب‌های خود را کاهش داده‌ و به سمت چاپ دیجیتال رفته‌اند و از آنجایی که زینک در چاپ دیجیتال کاربردی ندارد، بسیاری از زینک‌های دولتی بدون مشتری باقی مانده‌اند.

ليتوگرافي

فرهاد عماد، مدیر لیتوگرافی عماد، با اشاره به رکود اقتصادی در میان تولیدکنندگان صنایع مختلف گفت:‌ در این مقطع زمانی که مشکلات اقتصادی، بسیاری از فعالان بخش‌های مختلف را درگیر کرده است، متاسفانه برخی تصمیم‌گیری‌های مقطعی و کوتاه‌مدت موجب بروز نابسامانی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وی با توضیح درباره این موضوع، افزود: ماه‌ها پیش به دنبال بالا رفتن نرخ ارز و کمبود زینک در بازار، یک عزم کلی برای تامین زینک مورد نیاز لیتوگرافان ایجاد و میزان بالایی زینک توسط واردکنندگان به کشور وارد شد.
 
عماد ادامه داد: انجام این کار موجب شد برخی از لیتوگرافان منتفع شوند اما در مقابل تاجران و واردکنندگان مواد اولیه متضرر شوند و در برخی موارد، مجموعه اقدامات انجام شده هر دو طرف را متضرر کرد.
 
وی با بیان اینکه بازار با تصمیم‌گیری‌های مقطعی دچار نابسامانی شده است، گفت: زمانی که بهای زینک افزایش پیدا کرد، قرار شد زینک‌های وارداتی در اختیار اهالی فرهنگ و ناشران قرار گیرد اما در مسیر انجام، کارها طبق پیش‌بینی‌ها جلو نرفت.
 
عماد یادآور شد: در یک برهه زمانی وضعیت به‌گونه‌ای شد که بسیاری از ناشران برای دریافت زینک مراجعه نکردند و حجم زیادی زینک در لیتوگرافی‌ها و انبارها باقی مانده است، به‌طوری‌که چندی پیش مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران این موضوع را هم اعلام کرد.
 
وی با اشاره به دلایل استقبال نکردن ناشران از زینک‌های توزیع شده، عنوان کرد: مساله اینجا است که بخش عمده ناشران تیراژ کتاب‌های خود را کاهش داده‌اند و نتیجه این موضوع حرکت به سمت نشر دیجیتال است و از آنجایی که زینک در نشر دیجیتال کاربردی ندارد، این زینک‌ها بدون مشتری باقی ماندند.
 
عماد با بیان اینکه نتیجه این موضوع ایجاد آشفتگی و پریشانی در بازار است، گفت: مساله اینجا است که نه تولیدکننده و نه لیتوگراف به درستی نمی‌دانند که باید چکار کنند و این موضوع در ادامه رکود کاری نوعی نابسامانی در بازار کار ایجاد کرده است.
 
وی تاکید کرد: سرمایه عظیمی برای تامین زینک مورد نیاز بازار در یک مقطع زمانی به‌کار گرفته شد که متاسفانه به دلیل اینکه به‌درستی کنترل و هدایت نشد، حجم زیادی از آن در بازار باقی مانده است.
 
عماد همچنین درباره قیمت این زینک‌ها در بازار و بالا بودن بهای آن‌ها نیز گفت: در سال ۱۳۹۵ که بهای دلار دولتی ۳۹۰۰ تومان و دلار آزاد ۴۲۰۰ تومان بود، قیمت هر ورق زینک شش هزار و ۷۰۰ تومان بود، این درحالی است که اکنون زینک با نرخ ارز دولتی، ۱۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
به گفته وی، بنظرم باید توضیح داده شود که این افزایش قیمت به چه دلیل بوده و هزینه‌ها مگر چقدر افزایش داشته که قیمت زینک چندین برابر شده است.
 
مدیر لیتوگرافی عماد با بیان اینکه آشفتگی در قیمت زینک آزاد و دولتی نیازمند رسیدگی است، عنوان کرد: متاسفانه اکنون شرایط کار به‌گونه‌ای است که لیتوگرافان در تنگنا قرار دارند و برای کار انجام شده توان دفاع از خود را ندارند و نمی‌توانند برای آینده کاری خود تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر 459517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha