همشهری آنلاین: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود۷۰ ویلای احداث شده در حریم رودخانه زاینده‌رود در سطح استان تخریب شد.

تخريب ويلاهاي حريم زاينده رود

به گزارش ایرنا، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اعلام این خبر افزود: از فروردین امسال اقدام‌های ضربتی و جدی‌تری برای آزادسازی حریم زاینده‌رود در استان، انجام و تیم‌های مختلفی در شهرستان‌ها فعال شدند.

وی با اشاره به واقع شدن بیشتر این ویلاها در محدوده شهرستان لنجان اظهار داشت: ویلاهای ساخته شده با حکم دادگاه، تخریب و حریم رودخانه آزادسازی شد.

شیشه‌فروش تصریح کرد: این اقدام‌ها علاوه بر حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی، با هدف کاهش تهدیدهای ناشی از سیلاب‌ صورت می‌گیرد بطوریکه در احداث و بازسازی واحدهای تخریب شده بر اثر سیل فروردین امسال، بر رعایت حریم رودخانه‌ها تاکید شده است.

پیش از این، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده بود که بیش از ۲۴۰ هکتار ساخت‌وساز غیرمجاز، بیشتر به‌شکل ویلا، در حریم رودخانه زاینده‌رود وجود دارد که باید تخریب شود.

حسن ساسانی با بیان این که این شرکت هیچگونه تبعیضی بین دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی برای آزادسازی حریم زاینده‌رود قائل نمی‌شود، اضافه کرد: در سه سال اخیر افزون بر ۱۴۰ هکتار تصرف و ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه در استان، متوقف و تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین با اشاره به روند بازسازی و احداث خانه‌های آسیب‌دیده از سیلاب‌های فروردین امسال گفت: پنج هزار و ۷۲۱ پرونده در این زمینه در استان برای مسکن شهری و روستایی، تشکیل و پیگیری و اعتبارات سه‌هزار و ۳۲۰ واحد از آنها اخذ شده است.

شیشه‌فروش، این اعتبارات را شامل ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۲۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض اعلام کرد و افزود: واحدهای مذکور بیشتر در شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان و بویین و میاندشت قرار دارند که پیشرفت فیزیکی واحدهای تعمیری ۹۳ درصد و واحدهای احداثی ۴۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران اصفهان، جلسه‌هایی را برای آمادگی برای هر گونه تهدید ناشی از سیل در پاییز و زمستان امسال برگزار کرده است، از شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی خواست تا برای برنامه‌های پیشگیرانه، نصب تابلوهای هشداردهنده و کنترل پل‌ها و سیل‌بندها اقدام کنند.

شیشه‌فروش اظهار داشت: مقرر است امسال ۲۸ طرح آبخیزداری با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان برای کنترل روان‌آب در استان اصفهان اجرا شود.

در پی بارش‌های بهاره و جاری شدن سیل، بخش‌هایی از مناطق جنوبی استان از جمله سمیرم، بخش شرقی همچون دهستان‌های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خور و بیابانک و نائین و شهرستان‌های غرب استان اصفهان از جمله فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت و چادگان آسیب دیدند.

کد خبر 459390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha