همشهری آنلاین: خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران گفت: امروز اربعین به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

حاج علي اكبري نماز جمعه

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران افزود: اکنون جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر و خیره‌کننده در اربعین حسینی است و این مجاهدت که امروز در جلوه اربعینی خودش، شکوه خاصی دارد ان‌شالله ما را به فلاح، رستگاری و فتح خواهد رساند.   

وی ادامه داد: اربعین حسینی یک پدیده باشکوه، اعجاب‌آور و الهام‌بخش است. برای دستیابی به حقیقت تقوا، توسل به حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی ضروری است. جامعه ما در این ماه محرم و صفر و در اربعین حسینی در یک چنین حال و هوایی قرار دارد.

حاج علی اکبری گفت: از نگاه مومنان، راهپیمایی اربعین یک اعجاز است و می‌شود درباره آن تحدید کرد به این معنا که اگر راست می‌گویند نه مثل اربعین بلکه گوشه‌ای از آن را بیاورد.

امام جمعه تهران افزود: در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین(ع)، کربلا، زیارت و پپاده‌روی هستیم، پایه‌ها و بنیان‌هایی که امروز به عنوان اربعین شناخته می‌شود، توسط سید الشهداء و اهل بیت نهاده شده است.

وی گفت: مکتب حسینی را در دو جلد می‌توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل‌بیت(ع) به خصوص امام سجاد و حضرت زینب نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.

حاج‌علی اکبری ادامه داد: راهپیمایی اربعین ذخیره‌ای برای امت شیعه است و در وقت نیاز خود این معجزه ظهور کرد.

وی ادامه داد: این معجزه برای جامعه اسلامی در زمانی که به آن نیاز بود اتفاق افتاد، وقتی امت اسلامی به یک انسجام درونی و اردوی تربیتی و رسانه‌ای پرقدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی به تقویت روح مقاومت اسلامی نیاز داشت، وقتی جهانی‌سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت بود، عشق و مهرورزی نیاز بود اربعین از راه رسید و شد آنچه که می‌بایست می‌شد.

امام جمعه تهران عنوان کرد: برای انقلاب اسلامی ما، در آستانه گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد امروز اربعین به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

حاج علی اکبری گفت: این اجتماع با ویژگی‌های مختلفی همراه است و قریب به ۳۰ میلیون نفر با ویژگی خاص یعنی هجرت و با مقصد واحد که حرم مطهر حسینی(ع) است، حضور عاشقانه و داوطلبانه دارند.

وی افزود: اتحاد و انسجام در هدف، آرمان و حتی در نشانه‌ها، در احساس، در لباس، در علائم و نشانه‌ها، یک اجتماع درون‌جوش متکی به خود و مردمی از تغذیه، سلامت، اسکان، بهداشت، امنیت و سایر موارد دارای ترکیب خانواده بنیان است. از نوزاد تا پیر در این اجتماع حضور دارند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این اجتماع تنوع علمی، قومی، نژادی و دینی دارد. چه می‌شود گفت درباره این حادثه بزرگ؛ آیا می‌توان این حقیقت درخشان را با این همه ابعاد و اضلاع و ویژگی‌ها توصیف کرد؟

وی ادامه داد: بدون شک و به تعبیر رهبر انقلاب این یک پدیده الهی و معنوی است و قابل توصیف نیست. خیلی از پدیده‌های الهی درست قابل تفسیر نیست و راه عشق است.

حاج علی اکبری گفت: این امر الهی را باید ولی الهی تفسیر و تحلیل کند اما اهل حکمت و معرفت باید به میدان بیایند و با همه وسع معرفتی و حکمی خود در این راه مجاهدت کند تا این پدیده را تفسیر و تحلیل کنند.

وی گفت: پدیده با شکوهی که هم دارای ابعاد عرفانی، سلوکی و معنوی است و هم دارای ابعاد معرفتی و اعتقادی و فکری است و هم ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی دارد. این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: باید در این زمینه اقدام‌های فروانی انجام شود اما در یک نگاه و بر اساس بیانیه گام دوم می‌شود روی این سه گام اربعین را ملاحظه و مطالعه کرد؛ نخست خودسازی و نقشی که در خود سازی مومنان برعهده دارد.

خطیب تهران افزود: دوم نقشی که از منظر جامعه‌پردارزی دارد و سوم از منظر تمدن‌سازی می‌توان اربعین را مطالعه کرد.

کد خبر 459381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha