همشهری آنلاین: رییس جمهوری شوروی پیش از فروپاشی، با انتقاد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری روسیه گفت: سیستم انتخابات نیمه موروثی در روسیه درحال شکل‌گیری است.

میخاییل گورباچف در مصاحبه با رادیو "اکو مسکو" گفت: با نگاهی به دوره‌های اخیر انتخابات، می‌توان قضاوت کرد که چنین سیستمی در روسیه در حال جا افتادن است.

وی با اشاره به پنجمین انتخابات ریاست جمهوری روسیه[انتخابات روسیه؛ زمامداران کرملین] اظهار داشت: ولادیمیر پوتین در مقام ریاست جمهوری، فردی معتبر را معرفی می‌کند و اکثر رأی‌دهندگان نیز موافقت خود را با وی اعلام می‌دارند.

به عقیده آخرین رهبر شوروی، در این انتخابات چاره‌ای جز دادن رأی به دیمیتری مدودف وجود نداشت و خود او نیز به مدودف رای داد.

گورباچف می‌گوید: سوسیال دمکراسی بهترین ساختار برای بهبود وضعیت کشور است اما از نظر وی ترکیب مدودف و پوتین، روسیه را به این سمت سوق نخواهد داد.

وی تغییرات اعمال شده توسط پوتین از جمله لغو انتخابات فرمانداران، برگزاری انتخابات در کشور به‌صورت حزبی، سختگیری در مورد نحوه حضور احزاب و لغو گزینه "علیه همه" در برگه‌های رأی‌گیری را پدیده‌های منفی و محدود کننده آزادی انتخابات نامید.

گورباچف گفت: اینها دستاوردهایی بود که در دوره پرسترویکا(بازسازی) وی در اواخر دوران شوروی سابق، با عنوان گلاسنوست (شفاف‌سازی) به مردم اعطا شده بود.

وی همچنین عزم راسخ خود را برای احیای حزب فعال سوسیال دمکرات در روسیه تأیید کرد.[بازگشت گورباچف به عرصه سیاست]

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری روسیه، دیمیتری مدودف نامزد مورد حمایت پوتین با کسب بیش از ‪ ۷۰‬درصد آرای ماخوذه به پیروزی رسید.[مدودف رئیس‌جمهور روسیه شد]

کد خبر 45934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز