همشهری‌آنلاین: تهران از ۱۱۵۶، نمایشگاهی از گزیده‌ اسناد تاریخی و کتاب‌هایی درباره‌ تهرانِ۲۰۰ سال اخیر است، که در شهرکتاب مرکزی برپاست.

نمايشگاه اسناد تهران

این نمایشگاه، با مرور گزیده‌ اسناد تاریخی در پی یافتن عناصری است که هویت شهری تهران را می‌سازند. از این رو، ‌ نمایشگاه متشکل از هفت ایستگاه است که هر کدام به یکی از عناصر شهری در تهران می‌پردازد. در هر ایستگاه اسناد مربوط به واقعه‌ تاریخی مرتبط دیده می‌شود.  

ایستگاه اول، حکومت تهران است که در نوروز ۱۱۶۵ شکل می‌گیرد و تهران به عنوان پایتخت برگزیده و دارالخلافه نامیده می‌شود.  

مطبوعات تهران، نام دومین ایستگاه است. نخستین نشریه‌ تهران در ۱۱ اردیبهشت ۱۲۱۶ خورشیدی به نام کاغذ اخبار منتشر شده است. در نخستین شماره  کاغذ اخبار، به مواردی چون اقدامات دولت در برابر طایفه ترکمن گوکلان و یموت که پیوسته به خاک و اتباع ایران حمله می‌کردند و کوچ اجباریِ زنان و کودکانشان به دارالخلافه یعنی تهران آمده بود.

ایستگاه سوم، شهرداری تهران است. نخستین بلدیه قانونی تهران در ۱۲ خرداد سال ۱۲۸۶ ش در عمارتی واقع در سبزه میدان با هدف «حفظ منافع شهرها و ایفای حوائج اهالی شهرنشین » تاسیس شده است.

در ایستگاه چهارم به آموزش تهران، یعنی یکی از مهم‌ترین عناصر شهری پرداخته شده است. از مهم‌ترین مراکز آموزش تهران، دانشگاه تهران است که در پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۱۳ تاسیس شده و در آن تاریخ لوح یادبود دانشگاه با حضور مقامات دولتی در محلی که اکنون پلکان جنوبی دانشکده پزشکی است در دل خاک به امانت گذاشته شد.

ایستگاه پنجم، زیرساخت‌های شهری در تهران است. در اینجا به نخستین زیرساخت آب شهری تهران و اسنادش پرداخته شده که در پنجم آبانسال ۱۳۳۴پس از ۹ سال مطالعه با هدف تامین وتصفیه وتوزیع آببا نام رسمی شرکت آب تهران تاسیس شد.

در ایستگاه ششم، فرهنگ و هنر تهران مورد توجه است. از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در تهران می‌توان از تالار رودکی یاد کرد که نخستین سالن اپرای تهران است و ۳ آبان ۱۳۴۶ با معماری اوژن آفتاندلیانس بر اساس مدل اپراهال وین افتتاح شده است.

و اما ایستگاه هفتم، در آینه  اسناد رویداد بین‌المللی مهمی به تهران می‌پردازد. این رویداد نخستین بازی‌های آسیایی در خاورمیانه است، از ۱۰ تا ۲۵ شهریور ۱۳۵۳ در تهران برگزار شده است.

این هفت ایستگاه در کنار هم تلاشی است برای فهم بهتر تهران از خلال اسناد تاریخی. شاید این اسناد بتوانند راوی این باشند که تهران متشکل از چه عناصری است  و در یک کلام تهران چرا تهران است.

این نمایشگاه از هم‌اکنون تا۳۰ مهر در شهر کتاب مرکزی، واقع در خیابان شریعتی، نبش کوچه کلاته همه روزه از ۱۰  تا ۲۲ پذیرای علاقه‌مندان است.

کد خبر 459308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha