همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد زنانی که در بارداری استرس دارند با احتمال بیشتری ممکن است دختر به دنیا بیاورند و در معرض خطر بیشتر عوارض زایمانی هستند.

pregnancy

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی به‌وسیله پژوهشگران دانشگاه کلمبیا بر روی ۱۸۷ زن سالم باردار در سنین ۱۸ تا ۴۵ انجام شد.

این پژوهشگران ۲۷ شاخص استرس روانی، جسمی و سبک زندگی را که ممکن است بر زنان تأثیر بگذارند را با پرسشنامه‌ها، یادداشت‌های روزانه و ارزیابی روزانه جسمی اندازه گرفتند و دریافتند که اکثریت زنان یعنی تقریباً ۶۷ درصد سالم و بدون استرس هستند.

اما حدود ۱۷ درصد از این زنان دچار استرس روانی بودند و میزان‌های بالای افسردگی، اضطراب و استرس ذهنی داشتند و ۱۶ درصد دچار استرس جسمی بودند و فشارخون و دریافت کالری روزانه بالاتر در مقایسه با زنان باردار سالم داشتند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که زنان بارداری که دچار استرس جسمی و روانی هستند، ظاهراً با احتمال کمتری ممکن است پسر به دنیا آورند. گرچه در زایمان‌ها به‌طور میانگین به ازای هر ۱۰۵ پسر ۱۰۰ دختر متولد می‌شوند، در این بررسی نسبت جنسی پسر به دختر در مادران دچار استرس جسمی و مادران دچار استرس روانی به ترتیب ۴ به ۹ و ۲ به ۳ بود.

این یافته‌ها که در ژورنال PNAS منتشر شده است، همچنین نشان داد مادرانی که به‌طور روانی دچار استرس هستند، بیشتر از مادرانی دچار استرس جسمی، دچار عوارض زایمانی می‌شوند و مادران دچار استرس جسمی با احتمال بیشتر نسبت به مادران بدون استرس زایمان زودرس پیدا می‌کنند.

جنین‌های مادران دچار استرس جسمی در مقایسه با مادران با استرس کاهش در همبستگی میان سرعت ضربان قلب ‌و حرکات جنین مشاهده شد که نشان‌دهنده کندی رشد دستگاه عصبی مرکزی جنین است.

اما البته اثرات منفی استرس را می‌توان با حمایت اجتماعی به‌وسیله دوستان و خانواده جبران کرد. به‌این‌ترتیب برای مثال، هر چه مادر حمایت اجتماعی بیشتری داشته باشد، احتمال پسرزایی او بیشتر می‌شود.

کد خبر 459281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha