همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگویی به تشریح وضع فعلی برجام و عواقب ادامه یافتن این وضعیت پرداخت و گفت: چارچوب‌های ارائه‌شده فرانسه برای مذاکره میان ترامپ و روحانی هنوز هم موجود است.

لودريان 833

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه این کشور در گفت‌وگو با روزنامه لو فیگارو در پاسخ به این سوال که آیا طرح امانوئل مکرون درباره ایران [ایجاد خط اعتباری برای تبادلات تجاری با ایران] از بین رفته است، گفت: رئیس جمهور فرانسه [امانوئل مکرون] در بیاریتز و سپس در نیویورک، اقداماتی برای تنش‌زدایی و تعیین کردن چارچوب‌هایی برای توافقی با دونالد ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] و حسن روحانی [رئیس جمهور ایران] انجام داد. این موضوع درباره مجاب کردن ایران برای رعایت دوباره تعهدات توافق وین [برجام] به صورت کامل و آغاز مذاکرات برای گفت‌وگو درباره بحران منطقه و آینده این توافق پس از ۲۰۲۵ است. هم‌زمان با این، تحریم‌های آمریکا به تدریج لغو خواهد شد و ایران می‌تواند منابع [مالی] نفتی‌‎اش را داشته باشد.

لودریان در ادامه گفت: با وجود این‌که فضای سیاسی به دلیل تهدید ایران برای کاهش دیگر تعهدات برجام در آغاز ماه نوامبر در حال محدود شدن است، این چارچوب‌ها هنوز هم وجود دارند. امروز، این برای هر دو طرف مهم است که از این فرصت مذاکره استفاده کنند. در غیر این صورت، وقتی که هیچ‌ یک از طرف‌های این بحران، به ویژه آمریکا و ایران نمی‌گویند که خواهان این [مذاکره] هستند، با گذشت زمان، فشار و خطر تنشی کنترل‌نشده افزایش می‌یابد.

تلاش فرانسه برای مذاکره  میان آمریکا و ایران در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل  در این باره گفت: "رویکرد دولت کنونی آمریکا نسبت به برجام، نه تنها نقضِ قطعنامه ۲۲۳۱، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان است.

ایران با وجود خروج آمریکا از برجام تا مدت یک سال، همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام، وفاداربوده است. ما به احترام قطعنامه شورای امنیت، به اروپا فرصت دادیم تا به تعهدات یازده‌گانه خود برای جبران خروجِ آمریکا عمل‌کند ولی متاسفانه فقط حرف‌های زیبایی شنیدیم و شاهد اقدامی نبودیم. اینک بر همگان ثابت شده‌است که آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است. ما حتی در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، راهبرد گام به گام را در پیش گرفتیم، و هنوز بر عهد خود به برجام، برجا مانده‌ایم، اما صبر ایران هم حدی دارد؛ وقتی آمریکا قطعنامه سازمان ملل متحد را حرمت نمی‌گذارد، وقتی اروپا ناتوانی خود را به نمایش می‌گذارد، تنها راه، تکیه بر عزت، غرور و اقتدار ملی خودمان است.

ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۵+۱، در گفتگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند.

من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که: پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه می‌باشد. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها، استقامت‌کرده‌است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.

اگر پاسخ آری می‌خواهید همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه برای گفت‌وگو، بازگشت به تعهدات است. اگر نسبت به اسم برجام حساسیت دارید، به رسم آن بازگردید و به چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، متعهد باشید. تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفت‌وگو باز شود. "

کد خبر 459198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha