چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
۰ نفر

حجت‌الاسلام عسگر دیرباز-  عضو مجلس خبرگان رهبری: چند سالی است که به مناسبت اربعین شهادت اباعبدالله الحسین (ع) مسلمانان جهان از اقصی نقاط دنیا به قصد زیارت به عراق عزیمت می‌کنند. این سفر مانند سایر سفرها نیست، در این سفر زیارتی زائران بخشی از مسیر نجف اشرف تا کربلای معلی را پیاده طی می‌کنند و عاشقانه خود را به حرم و بارگاه سید الشهدا (ع) می‌رسانند.

پياده روي اربعين

 این سفر معنوی در سال‌های گذشته بازتاب کمتری در رسانه‌های دنیا داشت، اما به مرور این سفر روحانی ابعاد ناشناخته خود را برای جهانیان عیان کرد. تا بدانجا که دیگر رسانه‌ای نیست که به این حرکت معنوی و مردمی بی‌توجه باشد. هر سال به جمعیت زائران اربعین حسینی افزوده می‌شود و اخبار آن به همه مردم جهان می‌رسد.  سفری معنوی با پای پیاده به نقطه‌ای از جهان که مردم را با پای دل به سوی خود می‌کشاند و هر سال با امنیت برگزار می‌شود. بسیاری از زنان و کودکان از کشورهای مختلف خود را به این سفر می‌رسانند و همین موضوع گواه امنیت و آرامش این مراسم عظیم است.  حالا پیاده‌روی اربعین در افکار عمومی دنیا بازتاب خوبی یافته و ابعاد مختلف آن برای مخاطبان این اخبار آشکار شده است.

یکی از ابعاد این مراسم باشکوه نشان دادن هدف عظیم و والای سیدالشهدا (ع) است که سبب عزتمندی جهان اسلام و شکوه و عظمت مسلمانان شده است. دیگر این‌که در این پیاده‌روی زائران همه کشورهای اسلامی با مسلمانان دیگر کشورها آشنا می‌شوند و ایامی را در کنار هم با یک هدف دنبال می‌کنند و از احوالات هم مطلع می‌شوند.  این سفر معنوی سبب همفکری و تعامل میان مسلمانان نیز می‌شود.

از دیگر سو دولت‌های کشورهای اسلامی به ‌ویژه کشورهایی که زائران زیادی دارند، برای آرامش مردمانشان تلاش می‌کنند و این مشارکت و همفکری می‌تواند سبب عزتمندی مسلمانان در جهان شود.  علاوه بر این‌که پیاده‌روی اربعین موجب شده است بین مردم و دولت‌های اسلامی گفت‌وگو، تفاهم و وحدت پیش بیاید، سبب شده کسانی که دشمن آزادی و استقلال کشورهای اسلامی هستند نیز به فکر شیطنت بیفتند چراکه برگزاری این مراسم میلیونی آن هم بی‌تنش در منطقه خاورمیانه به نفع آنان نیست. از این رو به فکر توطئه‌هایی هستند که نمونه آن را مدتی پیش در عراق شاهد بودیم که به ناکامی اغتشاشات منجر شد. همه این کینه‌توزی‌ها برای کم کردن استقبال مردم از این برنامه بود و به خوبی می‌دانیم این نقشه‌ها اولین نبوده و آخرین هم نخواهد بود. با همه این اوصاف، تلاش‌ها برای بهتر شدن این مراسم باشکوه ادامه خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل اشتیاق مردم برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین بیان تجربه ملموس این سفر و تشریح آن از سوی کسانی است که تجربه این سفر معنوی را داشتند.  همین موضوع بیشترین تأثیر را در ترغیب مردم دارد و تلاش می‌کنند برای یک بار هم که شده در این برنامه معنوی شرکت کنند. علاوه بر این‌که مردم به امام حسین (ع) و آزادمردی و عزت ایشان اعتقاد دارند، پس از تجربه این سفر لذتی که افراد به رغم سختی‌های آن سفر درک می‌کنند برایشان یکتجربه جدید می‌شود. مردم در این سفر با مسائل و جلوه‌هایی مواجه می‌شوند که برای دیدن آن زیبایی‌ها حاضرند هر سال قدم در این راه بگذارند.

در کنار ابعاد فردی و اجتماعی که زیارت و پیاده‌روی اربعین برای زائران دارد بلوغ، رشد فکری و انسانی امت اسلامی نیز در این مراسم به گونه‌ای جلوه می‌کند که مردم فارغ از نوع نژاد، قومیت، رنگ پوست، آداب و رسوم همه گرد هدف مقدسی جمع می‌شوند که همین مساله خود نشان‌دهنده وحدت و اقتدار جهان اسلام است. این همان چیزی است که از آن به عنوان اقتدار جهان اسلام یاد می‌شود.  از آنجا که بشر همواره در تلاش است در زندگی رشد و تعالی داشته باشد و یکی از مظاهر ترقی مدارا و سازگاری با انسان‌هاست این سفر معنوی همان رشد و ارتقا را به انسان هدیه می‌دهد. حقیقت این است که مراسم باشکوه اربعین در برهه کنونی بالاترین اقتدار در جهان را نمایان می‌کند و هیچ‌چیزی نمی‌تواند جای این اقتدار را بگیرد حتی پیشرفته‌ترین سلاح‌ها بدون چنین پشتوانه‌ای نمی‌تواند اثربخش باشد.

کد خبر 459117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha